Sju tips för ett lyckligare liv…

Sambon och jag var i stan och handlade. På löpsedlarna kunde man läsa: “7 tips för ett lyckligare liv”, och då började jag tänka på vilka sju tips jag skulle kunna tänka mig att ge till mig själv eller någon annan för att om möjligt göra livet lite lättare och “lyckligare”. Just termen “lycklig” tycker jag är svårdefinierad, men ok då – jag går på kvällstidningens linje:

1. Lär dig att sätta gränser och säga nej

2. Ha inte för stora förväntningar på livet

3. Lär dig känna igen dem som suger din energi utan att ge något tillbaka

4. Behandla andra som du själv vill bli behandlad

5. Fokusera på det du har istället för på det som du uppfattar som en brist i ditt liv

6. Var vänlig, hjälpsam, generös och kom ihåg att det du ger till andra får du oftast tillbaka

7. Var rädd om dina närmaste och slarva inte bort kärleken i tron att gräset är grönare någon annanstans

Så, tror jag, ser mina sju tips ut. Ooops, nu kom jag på ett åttonde: Lär dig att skilja mellan dina egna behov, förväntningar och krav och andras. Hur ser dina tips ut?

About carinakinna

Jag iakttar min omgivning och mig själv, försöker hitta samband och insikter, dråpligheter i tillvarons alla turer. Se det stora i det lilla. Minnas, drömma, registrera, analysera, föreviga och förverkliga. Jag skriver om mig själv och min familj, min häst, mitt liv på landet, min omvärld. Det stora. Det lilla. Det oviktiga och det allra viktigaste, vad det nu är...Välkommen att titta in i min värld och kolla vad jag tänker på just idag. :)
This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

5 Responses to Sju tips för ett lyckligare liv…

  1. Lisa says:

    1 Älska dig själv
    2 Le mot din omgivning
    3 Rensa bort energitjuvarna
    4 Var aldrig långsint
    5 vårda dina relationer
    6 vistas i naturen
    7 omge dig med saker du tycker om

    Önskar dig en trevlig helg Carina! KRAM

  2. annika says:

    Håller med i stort förutom förväntningarna, önska dig ALLT av livet 🙂 kram

    • carinakinna says:

      Ja, önska men ta inte för givet att du ska få det du önskar. Jag tänker mest på medias glassiga bilder av hur förb-t lyckliga och lyckade vi MÅSTE vara för annars är vi olyckliga och misslyckade. Livet blir inte alltid som vi tänkt oss, men det kan vara bra ändå.
      Kram!

      • annika says:

        Nä livet blir nästan aldrig som man tänkt men att förbehållslöst ändå drömma och önskar är något jag helt tagit till mig, och när det slår in så blir det aldrig på det sätt jag tänkt 🙂 Men vi måste verkligen inte vara “lyckade” i andras ögon, bara i våra egna tänker jag.

Leave a Reply

