Vitt vartän jag ser, och det här med att gå i cirkel…

Vinter igen...

Håhåjaja, med eftertryck. Det var väl f-n att det skulle bli en sån här bister vinter i år då! Den förra var ju så mild och problemfri. Det fanns en tid när sambon och jag fann stort nöje i att tampas med vädrets makter, när en hård vinter kändes som en kul utmaning, när det var tillfredsställande att överleva alla praktiska problem och svårigheter som det innebär. Men se nu har vi kommit över det nybyggartänket. Nuförtiden önskar vi oss mest lugn och ro, trygghet och bekvämlighet och då ska man ju inte bo som vi gör. Därav försöken att sälja och flytta, men det gick ju inte riktigt som vi hade tänkt oss så det är bara att spotta i nävarna och greppa snöskyffeln.

Det var min tur att mocka och lunchfodra i stallet idag, så det var bara att skotta fram bilen, be en bön till högre makter och ge sig iväg. Det var inte kul. Nätt och jämt kunde jag skymta vägen i snöfallet och plogbilarna vet jag inte riktigt vart de tagit vägen. Nåväl, hemma igen kunde jag pusta ut och glädjas över att inte ingen av oss behöver ge sig ut mer idag. Yngste sonen skulle ha jobbat ikväll och sambon spelat tennis, men det går helt enkelt inte att ge sig ut på vägarna så det får vara.

I måndags var det avslutning i bokcirkeln. Ni minns kanske att jag i höstas blev utvald att delta i lokaltidningens bokcirkel. Tillsammans med sju andra personer har jag under hösten läst, analyserat och diskuterat alster av Jonas Gardell, Linn Ullman, Monika Fagerholm och Martin Johnson samt Ernest Hemingway. Vi är åtta stycken för varandra vilt främmande människor av skilda slag, bakgrund och ålder som träffats fyra gånger. Dessutom har vi bloggat om våra tankar kring böckerna på Correns bokcirkels blogg.

Vi har haft så himla trevligt tillsammans och våra samtal har varit så givande och intressanta. Att vi inte kände varandra innan har gett oss en frihet att vara oskrivna blad (haha!) för varandra och att vi är så olika som personer har gett oss så olika sätt att se på saker och ting. Vid alla fyra tillfällena har jag haft en bestämd åsikt när jag åkt till träffen, och funnit att jag bytt eller i alla fall breddat min åsikt när jag åkt därifrån. Att utmanas i mitt tänkande, att inspireras att se från flera olika håll, att få hjälp att tränga djupare in i karaktärer och symboler – det har för mig varit den stora behållningen, förutom den goda stämningen förstås. Vi har fått beröm för att vi varit så öppna mot varandra, så generösa med oss själva, så prestigefria och befriade från näsan-i-vädret-betonat kultursnobberi. Vi har haft roligt kort sagt, och i måndags avslutade vi alltihop med en trevlig middag på den grekiska restaurangen Afrodite här i Linköping. Bokcirkelns avslutningsmiddag

Bilden är tagen av Kjell Carlsson, en av deltagarna i gruppen

About carinakinna

Jag iakttar min omgivning och mig själv, försöker hitta samband och insikter, dråpligheter i tillvarons alla turer. Se det stora i det lilla. Minnas, drömma, registrera, analysera, föreviga och förverkliga. Jag skriver om mig själv och min familj, min häst, mitt liv på landet, min omvärld. Det stora. Det lilla. Det oviktiga och det allra viktigaste, vad det nu är...Välkommen att titta in i min värld och kolla vad jag tänker på just idag. :)
This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

2 Responses to Vitt vartän jag ser, och det här med att gå i cirkel…

  1. Miafia says:

    Åååååh det är sååå skönt att bo i Radhuset!!! Bara lite lite snöskottning o bilen i garage. Lövliii!! hehe Ja jag saknar faktiskt inte alls gården så här års, där var allt för mycket ansvar o besvär åt alla håll. Vissa saker saknar man naturligtvis får jag väl erkänna men …. trivs sååå bra här . Ni får som sagt ta nya tag med både vinterns alla besvär o senare försäljning. Det kommer att bli bra var så säker.
    Kramelikraaam / Miafia =0)

Leave a Reply

