Som en polerad bajskorv….

Ja, ni får ursäkta mitt något vulgära ordval i rubriken men förstås är det inte jag som är ansvarig för uttrycket. Jag lägger hela skulden på yngste sonen. I morse när jag skjutsade honom till skolbussen var han så trött, så trött så han orkade nästan inte finnas till. Till saken hör också att han hatar vinter och kyla. -“Men det är ju i alla fall en solig och vacker dag,” försökte jag lite klämkäckt. Han gav mig en bedrövad blick och myntade därefter det bevingade uttrycket: – “En solig vinterdag är som en polerad bajskorv. På håll glittrar den och skiner men när man kommer nära känner man lukten och ser att det – trots allt – bara är en bajskorv. Även om den är polerad.” Därefter återgick han till att dystert försöka hålla sig vaken. -“Du förstår väl att det här kommer att bli ett blogginlägg?” sa jag. – “Ja, jag förmodar det”, suckade han. “Akta bara så du inte tappar läsare. De kanske inte gillar att läsa om bajskorvar.” Men jag tror att ni tål mer än så.

När jag släppt av honom fortsatte jag att tänka på “polerade bajskorvar”, att man faktiskt stöter på dem då och då i livet. Det var inte svårt att associera till det amerikanska presidentvalet, faktiskt;) Men sen är det ju tvärtom också; att det man tror är en hm…ja ni vet, visar sig vara inte bara polerad utan till och med en ädelsten.

I många år nu (18 närmare bestämt) har vi haft en gammal fåtölj efter mina föräldrar stående i ett uthus. Den är jättegammal och kommer från släktgården. Många gånger har sambon föreslagit att vi ska ta in den, men jag har slagit ifrån mig och tyckt att nej, den är så ful, obekväm, sliten, osv… Men så i kväll när sambon var på tennis fick jag för mig att rota fram den. Jag släpade in den och gjorde den ren och övertalade svärdottern M att hjälpa mig att bära upp den på övervåningen. Till det där ultramoderna (haha) rummet som vi håller på att möblera, ni vet. Och tänk – bajsk….. visade sig vara en – om inte diamant precis – så i alla fall en riktigt häftig och speciell fåtölj.

Nu fattas bara en liten gullig soffa och en liten kamin också…

About carinakinna

Jag iakttar min omgivning och mig själv, försöker hitta samband och insikter, dråpligheter i tillvarons alla turer. Se det stora i det lilla. Minnas, drömma, registrera, analysera, föreviga och förverkliga. Jag skriver om mig själv och min familj, min häst, mitt liv på landet, min omvärld. Det stora. Det lilla. Det oviktiga och det allra viktigaste, vad det nu är...Välkommen att titta in i min värld och kolla vad jag tänker på just idag. :)
This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

4 Responses to Som en polerad bajskorv….

  1. Lisa says:

    Tack för ett nytt ordspråk (för mig i alla fall)!!! Polerad bajskorv hahahaha Riktigt bra!!!

    Vilken fotölj!!! Ni får det bra fint däruppe!

    fotölj kanske kan bli byte mot höns?? 😉
    Kram

  2. Johan Gunnbäck says:

    Ha ha ha,,,, En MYCKET klok son! Han kommer att bli någonting stort inom något stort! Jag lovar!
    Stolen e underbar!

  3. Thomas Nilsson says:

    Hej Carina, vill bara påminna om att jag följer din blogg. Vi har förresten under senaste året letat efter en gård ungefär som eran (fast i NV-Skåne) men inte hittat riktigt rätt, lite spegelvänt mot era probs… Kram och lycka. 🙂

Leave a Reply

