Flockdjur är vi allihopa…

I morse åkte jag till stallet och släppte ut hästarna och gav dem frukosthö i hagen. Det är tre hästar i stallet, alla ston (flickor/tanter) och rangordningen är som i alla hästflockar mycket viktig. Vem får gå ut först? Vem får välja hög med hö? Vem flyttar på sig när någon annan i flocken vill äta just där? osv. Allt det där har att göra med flockens överlevnad, och även om nutidens tamhästar inte har mycket att frukta hänger instinkterna kvar från vildhästtiden.

Ledaren för den här lilla flocken heter Bella. Hon har en självklar pondus och behöver inte hålla på och strida och hävda sig. Hon är trygg i sin ledarroll och ingen ifrågasätter den. Inte Caritsa heller. Häst nummer två i rangordningen heter Arazne. Hon är betydligt osäkrare och egentligen lågrangad, men eftersom Caritsa kom ny i flocken hamnade hon längst ner i rang. Hemma i sin egen hage har Caritsa haft ledarposition i många år nu, i många olika flockkonstellationer. Eftersom Arazne har dåligt självförtroende känner hon sig tvingad att hela tiden påpeka och påminna Caritsa om att hon faktiskt är tvåa. Caritsa har ett antal bitmärken på rumpan som vittnar om Araznes styrkedemonstrationer. Caritsa har fogat sig, hållit sig undan och snällt väntat på sin tur. Hon är smart och undviker bråk. Gammal som hon är så är hon rädd om sig och aktar sig för att komma till skada. Men…..

I morse upptäckte jag nåt. Eftersom jag inte är i stallet varje dag så har jag inte sett alla turer i maktkampen, men i morse när de stod och åt från varsin hög med hö lämnade Caritsa plötsligt sin hög och ställde sig ett par meter från Arazne och bara tittade på henne med öronen framåt. Inga sura miner, ingen aggressivitet, inga provokationer, inget öppet maktspel. Bara ett stillsamt harklande och ett försynt “Hallå där, ursäkta mig men jag vill ha ditt hö.” Efter nån minut lämnade Arazne sitt hö till Caritsa och gick för att äta från hennes hög i stället. Lugnt och stillsamt har Caritsa tagit över platsen som nummer två i hagen. Jag blir så himla imponerad.

Nu återstår att se vad som kommer att hända med ledarpositionen. Är det så att Bella är bara lite osäker och less på att vara den som har kollen hela tiden, kommer hon snart att lämna över den rollen till Caritsa som egentligen är den naturliga ledaren eftersom hon är äldst. Det ska bli spännande att se. Men det kan lika gärna vara så att Bella förblir ledare och Caritsa nöjer sig med andraplatsen. Man ser att de är jämlika och respekterar varandra så det kan bli vilket som.

Jaha, tänker ni kanske. Vad är det med det här nu då? Hon är ju bara igång och tjatar om sin jäkla häst igen. Men se jag tycker mig kunna se precis vilken grupp av människor som helst i det här. En arbetsplats, en skolklass, ett kompisgäng. Den som har naturlig trygghet och pondus och som står stadigt i sin energi blir en naturlig ledare som inte behöver göra så mycket väsen av sig. Den som är osäker måste hela tiden markera och hävda sig. Och den som bara lugnt håller sig lite i bakgrunden, iakttar och analyserar ser snart igenom hela spelet och kan mer eller mindre välja sin egen position i gruppen.

Tänk att dessa hästar och överhuvud taget umgänget med djur lär mig så mycket hela tiden, och att jag kan känna igen mig själv så mycket i Caritsa; hur man med åldern vinner säkerhet, trygghet och lugn, och förlorar behovet av att pinka revir och göra väsen av sig. Låt ungtupparna fajtas – jag tar en kopp kaffe så länge.

About carinakinna

Jag iakttar min omgivning och mig själv, försöker hitta samband och insikter, dråpligheter i tillvarons alla turer. Se det stora i det lilla. Minnas, drömma, registrera, analysera, föreviga och förverkliga. Jag skriver om mig själv och min familj, min häst, mitt liv på landet, min omvärld. Det stora. Det lilla. Det oviktiga och det allra viktigaste, vad det nu är...Välkommen att titta in i min värld och kolla vad jag tänker på just idag. :)
This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

