No shit, Sherlock…

Egentligen behöver man inte vara nån Einstein för att lista ut varför jag mår så bra just nu. Grejen är den att jag har blivit riktigt duktig på att sortera. Eller sortera bort, snarare. Sortera bort sånt som inte gör mig glad. Koncentrera mig på det som är bra. Undvika de människor som bara stjäl min energi utan att ge något tillbaka, se till att vara med dem som vill mig väl.

Jag drömde för några nätter sen att min bil sjönk ner i gyttja och försvann, som i kvicksand. Jag sa till  en man bredvid mig: “Tur att det inte var din nya fina mersa.” Han sa till mig: “Kom och se var jag parkerar min bil. Jag ställer den så att jag vet att inget kan hända den.” Han visade mig att han ställt sin fina bil högt upp under tak där den var skyddad. Han sa: “Carina, igen – du måste parkera din bil där den är skyddad.”

Tydligare än så blir det väl inte; ta hand om dig själv så du inte sjunker ner i skiten. Håll dig högt och torrt där du är väl skyddad. Tack för den! Och jag har blivit bättre på att ta hand om mig själv, att inte splittra upp mig, bara tänka på en sak i taget, att ge mig själv det jag vet att jag så väl behöver; en väl avvägd balans mellan arbete och vila, sällskap och ensamhet, att vara ute i naturen, att ha tid att andas och tänka, känna och filosofera. Då kommer glädjen, välbefinnandet, friden, styrkan att hantera problemen när de dyker upp. För det gör de ju då och då.

Dessutom finns det människor omkring mig som lär mig att känna tacksamhet över min hälsa och att inte ta den för given; kunder, vänner och  de  som skriver en del av de bloggar jag läser: Sister Moonshine, Fia, Kristian. De får mig att vilja sluta slösa bort en enda minut av mitt liv på onödigt gnäll, allt annat vore ett respektlöst hån mot deras strävan att leva.

Idag har jag varit trött och haft jätteont i axlar, nacke och armar. Men då får det vara så. Jag tar en Ipren, tar det lite lugnt och ser fram emot att må bättre i morgon. Det är inte så konstigt att jag blir trött och får ont ibland, så många människor som passerar genom mina händer. Min kropp är stark och frisk, den gnisslar bara litegrann emellanåt och det är helt ok.

Jag är en del av livet. Mitt liv är en del av allas vårt liv. Jag känner mig rotad, trygg, på rätt plats. Mitt i livet. I november. Nu.

About carinakinna

Jag iakttar min omgivning och mig själv, försöker hitta samband och insikter, dråpligheter i tillvarons alla turer. Se det stora i det lilla. Minnas, drömma, registrera, analysera, föreviga och förverkliga. Jag skriver om mig själv och min familj, min häst, mitt liv på landet, min omvärld. Det stora. Det lilla. Det oviktiga och det allra viktigaste, vad det nu är...Välkommen att titta in i min värld och kolla vad jag tänker på just idag. :)
This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

5 Responses to No shit, Sherlock…

  1. Johan Gunnbäck says:

    Mycket bra Carina!!! SÅ är det!
    Kram!

    • carinakinna says:

      Kram tebaks:)
      Hoppas det gick bra igår.

      • Johan Gunnbäck says:

        Tack snälla Du för omtanken! Nej, det gick åt h-e. De avbröt operationen efter 50 minuter. Gick ej som planerat. Måste äta någon form läkemedel i 20 dagar och därefter läggas in igen på Danderyd. Tumören hade spridit sig uppåt, in i urinblåsa etc,,Bara att bita ihop o komma igen. Inget ont som inte har något gott med sig,, eller ökar förståelse för andra medmänniskor. Nu vet jag hur Kvinnor känner det med dambindor i underbrallorna! HÄPP!

        P.S Jag är glad över att Du är glad ich tillfreds med livet trots årstiden! D.S

  2. Lisa says:

    Tacksamhet och ödmjukhet inför livet är en gåva!!

Leave a Reply

