Vi är en utdöende art – jag sa ju det!

När mäklaren i den s.k. objektsbeskrivningen skulle ange vad vi har för sorts ventilation kryssade han i “Självdrag”. Och det stämmer ju, med betoning på “drag”. Enkelfönster med vackra karmar renoverade av sambon, och gammalt handblåst glas. Sånt där lite buckligt som väl nästan inte går att få tag på längre. Och det där med drag är ju helt ok under sommarhalvåret, men nu börjar det vina lite väl friskt omkring våra nackar så då är det dags att sätta in innanfönstren.

Jag vet inte hur bevandrade ni är i hur man vinterrustar ett gammalt hus, men vi börjar med att bära in alla noggrant uppmärkta innanfönster från uthuset; “vardagsrum, mot stallet, hö”, “Antons sovrum, mot bron, vä”, osv. Man lägger tjockt med bomull mellan yttre och inre fönstret, (Egentligen ska det väl vara mossa och torkade blommor eller kottar och nypon om man ska vara riktigt genuin, men det får finnas gränser…) och sätter dit små träkilar som ska hålla isär fönstren med lämpligt avstånd. Och så ska innanfönstren på plats och fästas med fönsterremsor, vita pappersklisterremsor som gör att det hela blir tätt. För det är det som är det fina i den s.k. kråksången; när det är tätt in mot det uppvärmda rummet och självdrag utåt mot kylan så slipper man kondens. Voilà!

Men, (tänk att det alltid finns ett “men”) det var då vi tvingades inse att vi är en utdöende art. Vi hade bara en halv rulle pappersklisterremsor kvar och försökte få tag på fler… “Nej tyvärr. Folk använder inte sånt där längre.” “Nej såna har vi inte. Det var en äldre dam inne för några dagar sedan som också frågade efter såna, men tyvärr.” osv, osv. I affär efter affär. Hela eftermiddagen idag tillbringade vi letandes och frågandes. De flesta visste inte ens vad vi pratade om. Och då står man där och känner sig som ett unikum, en dinosaurie, en raritet i den mänskliga faunan. Ungefär som när jag frågade efter vidimerade kopior, ifall någon av er minns?

Men så fick sambon ett anfall av stark intuition. “ICA Maxi!”, utropade han. Och dit for vi och tänk, på en hylla lite i skymundan låg det en liten ask med några dammiga rullar i. Vi köpte allihop för sjutton vet om vi – om vi är kvar nästa höst – överhuvud taget kan få tag på några alls. Och självdrag i all ära, men när den där jäkliga nordostan viner vill det till att ha remsorna på plats!

Bilden är lånad från ICA Maxi’s hemsida

About carinakinna

Jag iakttar min omgivning och mig själv, försöker hitta samband och insikter, dråpligheter i tillvarons alla turer. Se det stora i det lilla. Minnas, drömma, registrera, analysera, föreviga och förverkliga. Jag skriver om mig själv och min familj, min häst, mitt liv på landet, min omvärld. Det stora. Det lilla. Det oviktiga och det allra viktigaste, vad det nu är...Välkommen att titta in i min värld och kolla vad jag tänker på just idag. :)
This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

10 Responses to Vi är en utdöende art – jag sa ju det!

  1. Lisa says:

    Såna fönster har jag haft i ett hus 🙂 Mysigt att sätta in dom på hösten och ännu mer mysigt att lyfta ur dom på våren 🙂
    Måste kolla i våran lilla ICA-butik om dom har såna remsor. Bara för att jag blev nyfiken 😉

    Trevlig helg! Kram!

    • carinakinna says:

      Ja, det är mysigt att ta ut dem på våren. Sambon får alltid sätta in dem på hösten och jag tar ut dem på våren:)
      Den lilla ICA-affären i Berg brukar ha, faktiskt:= Var bor du?
      Trevlig helg till dig också!
      Kram Carina

  2. Annette says:

    påminner om barndomen och föräldrarnas pyssel inför vintern, härlig blogg!
    för säkerhets skull:
    http://webshop.leifarvidsson.se/SE/Catalog/tatningslist/textillist/fonsterremsor/3019.html
    varma hälsningar från +25 – Annette

  3. Miafia says:

    Hehe ja detta med innanfönster har man slitit o härjat med i många år. Huset från 1919 hade sådana överallt. Visst är det otroligt charmigt o väldig speciellt. Men nu har man finfina fönster som inte ens behöver tas isär för rengöring. Lyxigt! Ja jo men kan faktiskt sakna charmen o känslan som var när det gällde innanfönstren faktiskt. Letade åxå som en blå sista åren efter både vadd o remsor, Härligt att få läsa här o få minnas saker som man har haft, upplevt o känner igen så väl!
    Kramelikraaam / Miafia =0)

  4. Vem kunde tro det, att ICA hade såna remsor. Jag hade gissat på blocket eller nåt. Där finns “allt”. Men lycka till nu, med tejpandet. Är det många fönster … 😉

  5. Lena says:

    Isf är vi av samma art – den utdöende alltså. Har samma kära bekymmer i Dalarna.
    Kram

Leave a Reply

