Känsloskalan…

Jag har en klok kollega som är samtalsterapeut. Hon brukar tala om “känsloskalan” som går från 0 till 100%. Man ska naturligtvis inte ligga på 0 men inte heller på 100 eftersom man då reagerar känslomässigt på precis allting och det blir alldeles för jobbigt. Själv har jag en känsla av att jag ligger och dallrar runt 98% mest hela tiden, och jag brukar säga till mig själv strängt att det räcker om jag håller mig runt 70.

Inför morgondagen försöker jag trycka ner mig själv till 50%. I morgon ska Caritsa åka till sitt nya hem, och Sammy ska vidare på nya äventyr. Jobbigt, tycker jag. Lite skönt också, men lite läskigt. Så jag stänger av känslorna så mycket jag kan och hoppas landa runt 50. Högst.

Caritsa har redan fattat att det är något på gång, hon är orolig och ivrig. Står och krafsar med framhovarna, försöker ta sig ut genom boxdörren. Tittar ivrigt bortåt vägen. Visst är det konstigt? Även hon ligger visst runt 98%. Sådan matte sådan häst, tydligen.

Ja, hujeda mig. Håll tummarna för oss i morgon är ni snälla. Att det går bra att lasta och köra, att Caritsa kommer att trivas och att Sammy får ett bra fortsatt liv.

About carinakinna

Jag iakttar min omgivning och mig själv, försöker hitta samband och insikter, dråpligheter i tillvarons alla turer. Se det stora i det lilla. Minnas, drömma, registrera, analysera, föreviga och förverkliga. Jag skriver om mig själv och min familj, min häst, mitt liv på landet, min omvärld. Det stora. Det lilla. Det oviktiga och det allra viktigaste, vad det nu är...Välkommen att titta in i min värld och kolla vad jag tänker på just idag. :)
This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

2 Responses to Känsloskalan…

  1. Lisa says:

    Håller alla tummar och tår!!
    Klart det kommer gå bra med att lasta Damen, hon vet ju vad som är på G.
    Det kommer bli bra för både dig och henne 🙂

    Klapp och kram till er!!
    Ska tänka på er i morgon 😀

Leave a Reply

