Starta eget…

Idag när jag gick till banken gick jag förbi en lokal där två kvinnor höll på och fixade i ordning en ny frisersalong. De målade väggarna, tog mått för gardiner osv. Helt i linje med min nuvarande rastlöshet överfölls jag av en stor lust att öppna eget. Igen. Nåt nytt. Fixa i ordning. Ha invigning. Jag har ju redan eget företag sedan många år; för tolv år sen startade jag mitt eget massageföretag och för tio år sen startade jag och två kollegor Friskhuset. Och sambon och jag har ett översättningsföretag tillsammans sedan mer än tjugo år. Så visst, jag har startat eget flera gånger redan, men ändå. Så kul.

Ibland får jag lust att dra igång ett nytt företag bara för att, liksom. Hitta på ett namn, en logga, trycka upp visitkort osv. Det var ju en av planerna som sambon och jag hade om vi hade lyckats sälja gården; att öppna en butik/verkstad/galleri. Vi hade redan varit runt och tittat på lite olika lokaler. Sambon är ju en sån hejare på att fixa, laga, bygga, förädla. Och så målar han ju tavlor också, så det hade kunnat bli najs. Men, men…

Jag kommer från en släkt av entreprenörer. Farfar och farmor hade varsin butik i Stockholm, min pappa startade eget när han var 60 år och han drev sitt företag med framgång tills han var uppåt 70 år. Både min syster och jag har egna företag. Jag tror man har sånt i blodet, kanske en vilja att styra sitt eget liv, att ta sig an utmaningar, våga ta lite risker.

När jag i 40-årsåldern sa upp mig från en tråkig fast tjänst och utbildade mig till massageterapeut var det aldrig någon tvekan om att jag skulle starta eget. Trots att den mentorn jag blev tilldelad av arbetsförmedlingen gjorde vad han kunde för att avråda mig. Han visade mig två stora pärmar fulla med massörer som misslyckats (visst kan man ifrågasätta hans pedagogik, eller?), men för mig fanns inget alternativ. Så jag startade från noll och hade på ett år jobbat upp en ganska stor kundkrets och en helt ok inkomst. Har man bara hjärtat med sig i det man gör, så brukar det bli bra.

Och åh, vad jag är sugen på att starta eget. Nån som har en bra affärsidé?

About carinakinna

Jag iakttar min omgivning och mig själv, försöker hitta samband och insikter, dråpligheter i tillvarons alla turer. Se det stora i det lilla. Minnas, drömma, registrera, analysera, föreviga och förverkliga. Jag skriver om mig själv och min familj, min häst, mitt liv på landet, min omvärld. Det stora. Det lilla. Det oviktiga och det allra viktigaste, vad det nu är...Välkommen att titta in i min värld och kolla vad jag tänker på just idag. :)
This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

2 Responses to Starta eget…

  1. annika says:

    Så härligt att läsa här idag! Vilken entreprenör du är. Och din sambo. Jag har ju ett eget företag också. Skulle vilja samordna det med några andra småföretagare. Men du bor för långt bort för min idé!

Leave a Reply

