Panikläge…

Det finns inget värre (så klart att det gör, men i alla fall) än att stå och jobba och det formligen spöregnar ute, timme efter timme, och det blåser äcklig nordostvind och jag vet att hästarna är ute utan täcke och förmodligen håller på och fryser ihjäl…

När arbetsdagen äntligen var slut tog det inte många minuter innan jag var hemma. Jag körde som en blådåre och sprang ut och ropade på damerna. De kom rusande så fort de såg mig och jag tog in dem. Stackars Sammy som är rätt tunnhudad och lite klent byggd, fullblod som hon är, skakade så att benen nästan vek sig på henne. Caritsa däremot såg rätt opåverkad ut. Tuff dam hon! Fram med vattenskrapan och frottéhanddukar. Skrapa, skrapa, gnugga, gnugga tills Sammy äntligen slutade skaka. På med täcke och sen kunde jag pusta ut. För den här gången.

“Det är väl mysigt med lite regn”, säger folk. “Mysigt att höra det smattra mot fönstret.” Men se det tycker inte jag. Inte när man har ansvar för levande varelsers väl och ve. Och det ska också bli skönt när jag flyttar Caritsa, att det blir någon annans ansvar att snabba sig hem från jobbet för att ta in kalla hästar.

Och nu kan jag med gott samvete sjunka ner i soffan och ta fredagskväll. Och till och med tycka att det är lite mysigt att höra regnet smattra mot fönstret så länge jag vet att hästarna har det varmt o gott i stallet.

About carinakinna

Jag iakttar min omgivning och mig själv, försöker hitta samband och insikter, dråpligheter i tillvarons alla turer. Se det stora i det lilla. Minnas, drömma, registrera, analysera, föreviga och förverkliga. Jag skriver om mig själv och min familj, min häst, mitt liv på landet, min omvärld. Det stora. Det lilla. Det oviktiga och det allra viktigaste, vad det nu är...Välkommen att titta in i min värld och kolla vad jag tänker på just idag. :)
This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

One Response to Panikläge…

  1. Lisa says:

    Så sant!! Det finns inget värre än detta eviga regnande!!
    Punkt!! 😉

Leave a Reply

