Över för den här gången…

Mäklaren ringde idag och vi kom överens om att ta bort gården från Hemnet på nätet. De enda som är riktigt intresserade bor i Lund och är på väg till Linköping, men har ännu inga jobb här. Så blev det. Nytt försök till våren om inte marknaden och det ekonomiska läget är totalkörda i botten då. Vilket vi inte hoppas, förstås.

Så blev det. Så ser verkligheten ut och det är bara för oss att förhålla oss till det. Att gilla läget, som man säger. Hur det känns? Tja, lite snopet, lite tråkigt, men samtidigt lite skönt också. Att veta. Att kunna slå sig till ro och driva ab familjen en vinter till här. Det har vi ju rutin på. Det kan vi. Det funkar. Och en ändring blir det ju i och med att jag inte ska ha några hästar här i vinter. Slippa balansera över en isig gårdsplan med en vattenhink i varje hand, halka och uppleva känslan av hur hälften av den ena hinkens innehåll rinner ner innanför stövelskaftet. Slippa gå upp tidigt varenda morgon. Slippa skotta sig ut till stallet. Slippa slita för att få in de stora halmrullarna på logen. Slippa mocka, mocka, mocka, mocka. Slippa, slippa. Någon annans ansvar att det finns mat, att vattnet inte fryser, att allting funkar. Det ska också bli skönt att slippa ansvara för någon annans häst. Det har jag gjort i så många år, en lång rad med inackorderingar har vi haft genom åren. Men också att inte få mötas av mysiga morgongnäggningar, föralldel. Det är fördelar och nackdelar med allt.

Om allt går enligt planerna ska äldste sonen iväg till Norge och jobba, och för oss andra som blir kvar hemma hoppas jag på en lugn, problemfri vinter med inte alltför mycket snö och kyla. Man kan ju alltid hoppas!

Nu vet vi att det är över för den här gången. Även om vi inte lyckades med att förändra vårt liv som det var tänkt, så har vi i alla fall försökt. Och det känns bra!

About carinakinna

Jag iakttar min omgivning och mig själv, försöker hitta samband och insikter, dråpligheter i tillvarons alla turer. Se det stora i det lilla. Minnas, drömma, registrera, analysera, föreviga och förverkliga. Jag skriver om mig själv och min familj, min häst, mitt liv på landet, min omvärld. Det stora. Det lilla. Det oviktiga och det allra viktigaste, vad det nu är...Välkommen att titta in i min värld och kolla vad jag tänker på just idag. :)
This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

6 Responses to Över för den här gången…

  1. CamillaL says:

    Gissar att ni är “hemmablinda”, annars skulle ni bara kunna titta er omkring och tänka “Herregud så fint här är!” Fast jag förstår känslan, när man i tanken redan är på väg mot nya mål.
    Verkar dock lite jobbigt att ha ett postnummer som telefonnummer 🙂

  2. Lisa says:

    Men fy så snöiga bilder 😦 Tänk att man glömmer hur det kan vara 😉
    Det är ju trist när man inte får sitt hus sålt när man har bestämt sig men man rår ju inte över allt!

    Det blir skönt för dig att slippa ansvaret och besväret med stallet i vinter, och du har ju skrivit att Damen kommer trivas i det nya stallet så det blir nog bra allt!!
    Klappen till henne!!
    Kram

  3. elisabeth says:

    Tycker om att läsa hos dig! Det känns positivt o varmt! Synd med huset, men på något sätt blev detta alternativet oxå ett annat sätt att leva. Kram Elisabeth

Leave a Reply

