Anna-Lisa i Nybygget?

Nu går mitt hjärta nästan i bitar igen. Vi hade ett meddelande på telefonsvararen på hemtelefonen häromdagen. En spröd, gammeltantsröst undrar så försynt: “Jag undrar om jag har kommit till Anna-Lisa som bodde i Nybygget? Jag har tänkt på dig många gånger genom åren, och undrat vad det blev av dig.” Och inget mer, inget namn, inget telefonnummer. Och vi har ingen nummerpresentatör.

Idag hade hon ringt igen, samma spröda lilla röst som angav ett darrigt telefonnummer, men utan riktnummer. Jag försökte leta på internet men hittade inte nåt. Men så kom jag på att man kan få telefonnumret från den som ringt om man trycker 6 medan man lyssnar på meddelandet. Halleluja! Teknikens under! Nu hade jag hela telefonnumret och ringde upp.

– Hallå, hördes den spröda lilla stämman. Jag förklarade vem jag var och hon berättade att hon fått telefonnumret till den här Anna-Lisa av en gammal konfirmationskamrat. Hon ville så gärna ha tag på sin gamla väninna, för nu var de båda över 90 år… Och det är nåt med mig och gamla tanter. Jag bara måste hjälpa dem!!

Efter att ha letat med hitta.se och eniro blev jag tvungen att inse att det inte fanns någon Anna-Lisa på den adress hon fått av konfirmationskamraten, och rekommenderade att hon ringde honom igen för att kontrollera telefonnumret. Vårt telefonnummer är väldigt likt postnumren i Linköping, och det händer ganska ofta att äldre ringer fel som tror de har ringt telefonnumret som i själva verket är postnumret. Om ni förstår – så himla rörigt jag förklarar.

Hursom, hon skulle kolla numret igen och tackade mig såååå mycket för hjälpen och beklagade att jag sinkat mig för hennes skull, och jag önskade henne lycka till. Åh, jag hoppas verkligen att hon hittar Anna-Lisa, och att de hinner återförenas innan det är för sent. Äldste sonens kommentar: “Nu har du fått en prick i himlen igen, mamma.”

Förresten, ett tips: Läs min “svärdotters” blogg http://lusekoftanova.blogspot.se/ Roligt och läsvärt och otroligt spännande, tycker jag, att få titta in i en ung människas huvud och se allt som rör sig där. Vi har så mycket att lära av varandra, vi människor.

About carinakinna

Jag iakttar min omgivning och mig själv, försöker hitta samband och insikter, dråpligheter i tillvarons alla turer. Se det stora i det lilla. Minnas, drömma, registrera, analysera, föreviga och förverkliga. Jag skriver om mig själv och min familj, min häst, mitt liv på landet, min omvärld. Det stora. Det lilla. Det oviktiga och det allra viktigaste, vad det nu är...Välkommen att titta in i min värld och kolla vad jag tänker på just idag. :)
This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

9 Responses to Anna-Lisa i Nybygget?

  1. Men åh vilken historia. Nu vill man ju veta hur det blev för tanterna! Kram

  2. Moa Forslind says:

    Oj hoppas verkligen att de kan få ses, skulle sitta så fint :’)

  3. Monica says:

    🙂 så där skulle jag också kunna göra, skönt det finns fler. Hittade hit från Carolas blogg:-) och så läste jag ditt inlägg. Jo, det ringer någon äldre ibland och de ber så oerhört mycket om ursökt att de ringt fel och jag tänker om de skulle bo så pass nära, man skulle kunna dricka en kopp kaffe tillsammans. På Kungsholmen i Stockholm bor många äldre och jag var på väg till min tandläkare när en mycket gammal dam bad att få hålla i mig när vi gick över den hemskt breda gatan, så rar hon var och tacksam, och ensam! Men så försiktiga de måste vara med med tanke på alla farliga människor. Det är ett svårt dilemma. Man kan ändå se sig omkring och räcka ut en hand i farten, alltid något ändå, och ge ett leende.

  4. Åh, vad gulligt av henne och sen av dig då, att hjälpa till så. Skulle vara kul att höra vad som händer sen. Tror du att hon hör av sig till dig med besked?

  5. Lisa says:

    MEN så nyfiken jag blev nu då!! hoppas verkligen att tanten finner sin vän.
    Ja det är nåt med gamla damer, även herrar som tilltalar 🙂

Leave a Reply

