I de gamla kvarteren…

Jag promenerar från jobbet till biblioteket för att hämta en beställd bok, och jag vet inte men det händer nåt i huvudet på mig när jag går just i det området. Det är en bit av det äldsta Linköping; Domkyrkan, Slottet, museiparken, och parken som de stockholmsfixerade styrande i staden har döpt om till Kungsträdgården… I vilket fall, i den miljön tar mina tankar plötsligt nya vägar, andra vägar. Bort från “Vad ska vi ha till middag i kväll?” och “Undrar om Caritsa kommer att trivas i det nya stallet” till tankar av det mer existentiella slaget.

Jag tänker på hur man så lätt går på myterna om ständig lycka, perfekta relationer, gränslös framgång och allt sånt där. Och hur bra det är ju snabbare man kan se igenom myterna och förstå att de bara är en illusion. Hur mycket lättare livet trots allt blir när man sänker ribban en smula och ställer mer realistiska krav på sig själv och sitt liv.

Livet är ju inte ett rakt streck, eller en brant kurva uppåt, utan en vågrörelse. Upp och ner, ljust och mörkt, lätt och tungt. Och vi tvingas ständigt göra val; välja och välja bort, gå hit eller dit, påbörja eller avsluta. Och att det är det som är livet. Hela tiden, vågrörelsen. Att ta det onda med det goda, det mörka med det ljusa, det allra svåraste med det som svävar lätt i sin egen självklarhet.

Det här är ju inga nya tankar precis, men kanske behövde jag påminnas om dem just nu. Kanske inspirerades de av vädret som är ena ögonblicket spöregn och nästa solsken. Precis som livet. Och lite kan jag fundera över varför jag är som jag är. Varför jag tänker så mycket, grubblar, funderar. Varför jag inte bara kan ta livet med ett gapskratt och en klackspark.

Vad jag hade beställt för en bok? Jo, Den Tibetanska Livs- och Dödsboken av Sogyal Rinpoche. Den ska vi inte läsa i bokcirkeln, utan den är bara för mitt eget höga nöje. Sån är jag….

About carinakinna

Jag iakttar min omgivning och mig själv, försöker hitta samband och insikter, dråpligheter i tillvarons alla turer. Se det stora i det lilla. Minnas, drömma, registrera, analysera, föreviga och förverkliga. Jag skriver om mig själv och min familj, min häst, mitt liv på landet, min omvärld. Det stora. Det lilla. Det oviktiga och det allra viktigaste, vad det nu är...Välkommen att titta in i min värld och kolla vad jag tänker på just idag. :)
This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

4 Responses to I de gamla kvarteren…

  1. Den boken äger så mycket visdom, som kommer att hänga ihop med dina funderingar idag!

  2. Lisa says:

    Så skönt med en människa som reflekterar!! Inte bara springer runt hysteriskt och ska ha det ballaste och hippaste!!
    Jag för min del blir nog lite mer filosofisk på hösten, allt vissnar ner och dör och jag går omkring och försöker förlika mig med det. Då kommer många tankar 😉

    Spännande bok du valt, väntar på omdömet!
    Själv var jag tvungen att köpa E L James bok Femtio nyanser av honom efter att ha sett henne på Skavlan, jisses, människan var ju närmast generad av att folk läser boken hahaha

    Klappen till damen!!

Leave a Reply

