Om att tänka tvärtom…igen

Ni vet ju hur det oftast är; att man har föreställt sig hur någonting ska vara, hur det ska bli eller hur saker och ting ligger till. Man har en färdig lösning eller ett troligt händelseförlopp fixat och klart i skallen. Och sen blir det inte så. Det händer någonting helt annat, eller saker visar sig vara helt annorlunda än man trott. Och att man då reflexmässigt reagerar negativt. Protesterar. Nej, så var det ju inte! Det var ju inte så det skulle bli eller vara!

Jag har då och då i livet fått till mig en uppmaning att tänka tvärtom. Bland annat vid det här tillfället (https://idagtankerjagpa.wordpress.com/2011/05/20/211/). Vi är så snabba att tänka negativt, och glömmer bort att det som vid första påseendet kan verka som en katastrof ibland faktiskt är en välsignelse.

Ja, ni känner ju till den långa och sega historien med hästen Sammy och hennes matte som inte betalar någon stallhyra. Och att den tredje hästen åkt och att jag var så glad att Caritsa och Sammy i alla fall hade varandra. I måndags kom plötsligt ett sms från Sammys matte: “Är det ok att jag hämtar Sammy på lördag?”

I mitt huvud blev det totalkaos, panik och härdsmälta. Nu skulle Caritsa bli ensam igen, trots allt. Problem, bekymmer, jämmer och allmänt elände. Hur skulle jag hinna hitta en ny kompis till Caritsa på fem dagar? Och det vore ju verkligen inte ok att “lura” hit någon ny inackordering när vi kanske ska flytta inom några månader. Hur jag än tänkte, så blev det fel. Jag tänkte om jag på något sätt kunde hindra henne från att hämta hästen, och jag började höra mig för vilka rättigheter jag hade till det, juridiskt sett. Jag fick rådet att sätta hänglås på stallet, att polisanmäla henne och jag vet inte allt. Sen blev det natt och jag låg där sömnlös och grubblade på detta. Men så började jag dra mig till minnes historien som jag länkade till här ovan. Hur man ibland kanske ska prova att tänka tvärtom. Och var det kanske inte så att det här var något makalöst positivt, egentligen?

Sambon och jag har ju fasat för att ägaren inte skulle bry sig om att hämta Sammy alls, att vi skulle bli stående med två gamla hästar att försörja och ansvara för varav en inte ens var vår. Men nu ville hon ju faktiskt ha tillbaka sin häst, mot alla odds. Det var ju jättebra! Och Caritsa har jag ju en lösning till; ni minns hon som så vänligt erbjöd mig en plats i hennes stall om jag skulle behöva det. Och hyrespengar ska vi få enligt kronofogden. De har lagt upp en avbetalningsplan och drar en summa för ägaren varje månad, så även om det kommer ta lite tid så kommer pengarna att komma. Vad var egentligen problemet? Jo, att jag hade svårt att se att här kom en lösning plötsligt farande i en helt annan form än jag hade förutsett. En lösning som inte jag hade styrt med, utan som låg utanför min kontroll. Och när jag slutade tycka att det här var något negativt, så insåg jag att det var ju helt underbart, egentligen. En lösning – tack!

Nästa dag pratade jag med hon med stallet och vi var så välkomna så. Efter lite sms-konversation med Sammys ägare bestämdes att Sammy blir kvar september månad också, och sen flyttar jag kanske Caritsa till det nya stallet, eller så kanske vi gör ett försök att hitta en ny inackordering. Nu har vi ju lite mer tid på oss, och hinner få veta om vi kommer att sälja gården i höst eller inte. Kalas!

Tänk, nu har jag fått lärt mig nåt igen. Och blivit påmind om det fantastiska i att tänka tvärtom. Och att det som ser ut som en katastrof faktiskt kan vara en välsignelse.

About carinakinna

Jag iakttar min omgivning och mig själv, försöker hitta samband och insikter, dråpligheter i tillvarons alla turer. Se det stora i det lilla. Minnas, drömma, registrera, analysera, föreviga och förverkliga. Jag skriver om mig själv och min familj, min häst, mitt liv på landet, min omvärld. Det stora. Det lilla. Det oviktiga och det allra viktigaste, vad det nu är...Välkommen att titta in i min värld och kolla vad jag tänker på just idag. :)
This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

2 Responses to Om att tänka tvärtom…igen

  1. Lisa says:

    Så skönt att Sammys matte hämtar sin häst och att du får dina pengar trots allt!!

    Och att Damen har sin stallplats klar om det behövs 🙂 Jag önskar jag kände till din häst för två år sen då jag testade att odla supermorötter, jag lyckades få ett par som vägde 1,5 styck!! Hade varit en glädje att få ge henne dom!!
    (jag lät dom växa i nästan bara hästskit, sen såg jag till att dom hade värme och ingen konkurens av annat, odlade 9 i en pallkrage, som var 4 kragar högt, om du undrar 😉 )

    Klappen till henne och kramen till dig som kan vända det mesta till nåt bra!! 😀

Leave a Reply

