LAN, OS och kronofogden…

Fredagkväll och friden sänker sig i stugan. Äldste sonen är i Göteborg och hälsar på en kompis och yngste sonen är på LAN med ett gäng killar. Ni som eventuellt inte begåvats med tonårssöner vet kanske inte vad LAN är. LAN = Local Area Network, alltså ett valfritt antal killar som kopplar ihop sina datorer och spelar gruvsamma dataspel med och mot varandra. Det finns ett antal villkor för detta LAN:ande som måste uppfyllas: Man håller på x antal dygn, spelar bara spel där det gäller att skjuta huvudet av så många fiender/zonbies/aliens osv som möjligt, sover så absolut lite som möjligt, tvättar sig inte, äter bara skräpmat, dricker kopiösa mängder energidryck och/eller coca-cola för att kunna hålla sig vaken, mm.

Ja, ni förstår ju själva att jag som jobbar med friskvård får allergiska knottror över hela kroppen bara vid tanken på vad sonen (sönerna) utsätter sig och sina kroppar för, men jag har helt enkelt varit tvungen att vänja mig för så här roar sig grabbarna nuförtiden. Inget meckande med moppar här inte, inget fotbollsspelande. Vad de unga tjejerna roar sig med har jag ingen aning om, eftersom jag inte har någon sådan men jag förmodar att de mest hänger på Facebook. Håhåjaja, dagens ungdom osv.

Sambon har lyckats hitta lite OS-tennis bland all simning, friidrott och lerduveskytte, så han är nöjd. Och jag har suttit mot en solvarm vägg och stickat. Det är synd att klaga. Och visningarna då? Tja, efter gårdagen känns det lite lovande, men jag säger inte mer än så just nu för man vet aldrig. Men vi känner oss i goda händer; mäklaren är cool och rutinerad och väldigt positiv. “Nu har trycket ökat, det märks”, säger han glatt och vi hoppas att han har rätt.

Jaha, och hur har det gått med Sammys matte då? Har det kommit några pengar? Nej, det har det inte och nu har vi faktiskt överlåtit ärendet till kronofogdemyndigheten. Det känns skönt. Det börjar handla om mycket pengar, och hon har fått så många chanser. Inte vet jag om människan har något att utmäta, det kanske slutar med att vi får hästen istället för pengar, men det är i alla fall en markering att så här gör man inte. Man kan inte bete sig som hon har gjort och tro att det ska passera ostraffat. Det är så jäkla respektlöst, både mot oss och hästen men i och med att jag har lämnat ärendet vidare kan jag lättare släppa tanken på det. Och den goa hästen hon går där i hagen och vet ingenting. Jag frågar henne ibland om hon saknar sin matte, men då lägger hon huvudet på min axel, drar en djup suck och säger: “Du är min matte nu.”

About carinakinna

Jag iakttar min omgivning och mig själv, försöker hitta samband och insikter, dråpligheter i tillvarons alla turer. Se det stora i det lilla. Minnas, drömma, registrera, analysera, föreviga och förverkliga. Jag skriver om mig själv och min familj, min häst, mitt liv på landet, min omvärld. Det stora. Det lilla. Det oviktiga och det allra viktigaste, vad det nu är...Välkommen att titta in i min värld och kolla vad jag tänker på just idag. :)
This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

2 Responses to LAN, OS och kronofogden…

  1. CamillaL says:

    Glömmer aldrig doften/stanken när jag kom in i vårt lilla arbetsrum där x antal tonårsdrular LAN:at hela natta…

Leave a Reply

