Vilka fantastiska ungdomar det finns!

Julia, 14, fick tonårsmagasin att ändra sig

Publicerad i dag 10:39

Foto: Leanne Italie / AP Julia Bluhm.

Julia Bluhm, 14, har efter en tids hårt kampanjande och med 84 000 namnunderskrifter i ryggen lyckats förmå den amerikanska tonåringstidningen Seventeen att sluta retuschera avbildade kroppar.

Chef­redaktören Ann Shoket lovar nu att enbart ta bort oönskade hårtestar och andra mindre detaljer på tidningens bilder, uppger AP. Dessutom ska redaktionen anlita modeller i fler storlekar samt publicera före och efter-retusch-bilder på bloggplattformen Tumblr.

Organisationen SPARK – som Julia Bluhm arbetar i mot sexualiseringen av kvinnor i medierna – tänker nu uppvakta Teen Vogue med samma krav.

Ovanstående artikel fanns i DN idag. Och blir man inte glad så säg? Det finns hopp för mänskligheten, trots allt;)

Och bloggaren Camilla frågar mig i en kommentar om jag mår bättre idag eller om jag fortfarande vill leva Ernst-liv med påklistrade leenden och klyschor. Tack, idag är det bättre igen. Redan igår dök jag upp till ytan igen, och lyckades kravla mig upp ur självömkansträsket för den här gången. Men det är ju så det är i livet; upp och ner, ljust och mörkt, om vartannat. Och allt måste få finnas, alla känslor måste kännas, alla tankar tänkas. Det är balansen som gör helheten, tror jag. Som gör oss till människor.

Idag sitter jag så förnöjt vid mitt skrivbord och ägnar mig åt pappersarbete, bokföring och momsdeklarationer. Det passar bra en sån här regnig dag, och det är skönt att få lite ordning i kaoset. Hästarna står i sin “nya” hage med mat upp till öronen och njuter av att regnet jagar bort knott och “blinningar”. Sambon häckar framför tv:n i väntan på att regnet ska sluta så han kan gå ut och fortsätta måla uthuslängan. Äldste sonen jobbar, yngste sonen är hos sin kära flickvän.

Lugnet har sänkt sig, både inom och utom mig. Allt är väl.

About carinakinna

Jag iakttar min omgivning och mig själv, försöker hitta samband och insikter, dråpligheter i tillvarons alla turer. Se det stora i det lilla. Minnas, drömma, registrera, analysera, föreviga och förverkliga. Jag skriver om mig själv och min familj, min häst, mitt liv på landet, min omvärld. Det stora. Det lilla. Det oviktiga och det allra viktigaste, vad det nu är...Välkommen att titta in i min värld och kolla vad jag tänker på just idag. :)
This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

2 Responses to Vilka fantastiska ungdomar det finns!

  1. annika says:

    Hurra vilken tjej!

  2. Eva says:

    hahaha, jag blir så full i skratt för jag tänkte att jag skulle skriva exakt EXAKT på pricken så som annika skrev här ovan…men då får väl jag skriva nåt annat…som typ Yo Bro, what a briliant young woman!!! och allvarligt..när man ser sån där klokhet så blir jag alldeles varm i kroppen, och känner att jag kan andas ut för en stund. det finns hopp det gör det sannerligen!
    Kram

Leave a Reply

