Det här med att läsa bloggar…

Bloggandet innebär ju inte bara att skriva utan också om att läsa. Och det är ganska intressant att kolla in vilka bloggar man läser, för de representerar onekligen ens olika sidor. I alla fall är det så för mig. Så, vilka bloggar läser jag? Här kommer listan, utan någon inbördes rangordning:

Vimmelmamman (http://www.alltforforaldrar.se/vimmelmamman/) Ja, jag måste erkänna att jag läser hennes blogg, fast jag flera gånger har bestämt mig för att sluta. Det är som att passa på att frossa i veckotidningar när man är hos frissan, ungefär. Välskriven, bra bilder, provocerande. Ytligt och bråddjupt om vartannat. Det roligaste är när alla som kommenterar ryker ihop och blir osams om vad Lotta ska eller inte ska skriva/göra/ha på sig/ osv…

Sister Moonshine (http://sistermoonshine.blogg.se/), som skriver om sin vardag, världen, människorna, livet. Stort o smått, högt o lågt, allt formulerat på allra bästa sätt. Bra bilder. Hon är en sån mysig person, så där fastnar man och blir en god vän, vare sig man vill eller inte, liksom.

Miss Fia Bloggar – äggstockscancer med spridning till bukhinnan (http://missfiabloggar.blogspot.se/) Sofia skriver om sitt liv som cancersjuk golffantast. Hennes mod och kämparanda går rakt igenom cyberrymden och träffar en rakt i hjärtat. Dessutom är hon jäkligt rolig och djupsinnig, allt på en gång.

Res med Lundbergs (http://resmed.lundbergs.me/) Om Camilla och David som hoppat av ekorrhjulet i Sverige och bosatt sig i Singapore. De reser runt i Asien och att läsa bloggen är som att ha historia, geografi och samhällskunskap på en gång. Dessutom välformulerat och vilka fantastiska bilder!

En aning om yoga (http://enaningomyoga.blogspot.se/), för att Annika är så klok och uttrycker sig så fantastiskt väl. Hennes insikter går inte av för hackor, och hennes människokärlek och ödmjukhet lyser igenom i precis allt hon skriver.

Fredrik Backman (http://fredrik.cafe.se/) Det mannen är så rolig så det finns inte! Han skriver mestadels om sin fru, sin son, sin arbetskamrat, vad han äter och hur hela världen liksom missförstår honom hela tiden. Har man en deppig dag är det bara att klicka sig fram till Fredrik, så sitter man strax där och skrattar så tårarna rinner. Tack för det!

Villa Olivia (http://villaolivia.net/Xronia.php) Annette och Kurt lämnade Sverige och skapade sig ett liv i Grekland med olivodling och rumsuthyrning. Kul skrivet, och absolut fantastiska bilder från ett makalöst vackert Grekland. Se och njut!

Fröken Blund slår dank – (http://frokenblundslardank.blogspot.se/) Jag vet inte hur hon bär sig åt, men hennes sätt att formulera sig och sätta ord på vardagen – både det lätta och det allra svåraste – gör att man hela tiden känner igen sig, och omväxlande skrattar och gråter. En makalös ordkonstnär, helt enkelt!

Det är de bloggar jag läser regelbundet, sen finns det ju ett gäng som jag tittar in på då och då också: Oumberligating, Lenas Hundar, Whattheheckhappens, m.fl. Några bloggar jag följt har upphört att finnas till eftersom bloggförfattarna slutat skriva, eller dött, och några bloggar har jag helt enkelt tröttnat på att följa.

Det finns ju en urskog med bloggar att välja på “där ute”, det jag ser som det gemensamma draget i de bloggar jag läser är att det finns rejält med själ och hjärta hos den som skriver, och/eller att det är en person som kan konsten att formulera sig.

Vilka bloggar läser du?

About carinakinna

Jag iakttar min omgivning och mig själv, försöker hitta samband och insikter, dråpligheter i tillvarons alla turer. Se det stora i det lilla. Minnas, drömma, registrera, analysera, föreviga och förverkliga. Jag skriver om mig själv och min familj, min häst, mitt liv på landet, min omvärld. Det stora. Det lilla. Det oviktiga och det allra viktigaste, vad det nu är...Välkommen att titta in i min värld och kolla vad jag tänker på just idag. :)
This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

11 Responses to Det här med att läsa bloggar…

  1. CamillaL says:

    Man tackar ock bockar! Jag har inte förstått mig på det här med att läsa bloggar tidigare, men nu (sedan ca ett halvår) är jag helt fast i flera olika. Din bland annat!

  2. Annette says:

    Hej Carina, nu har jag läst flera av Dina senaste inlägg, jag konstaterar återigen att de är väldigt välskrivna, en spegling av livet självt.
    Jag känner igen mig själv och mina egna tankegångar i så mycket. Iakttagaren, mammarollen, engagemanget – flera gånger när jag läser det Du skriver upptäcker jag att jag har ett leende på läpparna, jag mår helt enkelt bra av att läsa Din blogg. Tack söta rara för att min blogg får vara med på Din favoritlista, jag ska när tid medgives utforska de övriga på listan, de kommer säkert att vara mycket underhållande att fördjupa sig i.
    Det av Dina senaste inlägg som gjorde mest intryck på mig var den med rubriken “Respekt” – så fint beskrivet. Den typen av respekt behöver vi mycket mer av i vårt samhälle, ordet respekt brukar ju annars förknippas med muskelknippe med putbil i andra ändan av repet han har i handen.
    Hej från Grekland – Peloponnesos, solen och havet, + 32, Villa Olivia och Annette

  3. Hallå där! Vad kul att se Sister Moonshine på favvolistan hos dig. Ja, vi kanske förstår varandra särskilt bra, eftersom jag ju läser dina ord också. Jag tror att man behöver olika texter = bloggar vid olika tidpunkter i livet. Humor ibland, djupsinniga tankar ibland, mode och ytlighet ibland. Jag har vid det här laget rensat i min lista och det har mest med tidsbrist att göra. Det är bara de bästa som blir kvar. Fredrik läser jag bara ibland numera. Han producerar i en sådan rasande takt att jag inte hinner med. Vimmelmamman har jag lagt ner. Hon passar inte mig och de negativa kommentarerna gör mig ledsen. Mitt bästa tips är http://cheekymalin2.blogspot.se/ som är en fräck och samtidigt mogen och barnslig kvinna som alltid får mig att le eller till och med skratta. Tack igen, för dina ord om mig. På återseende.

  4. enaningomyoga says:

    Jag bugar med blossande kinder för dina vackra ord om min blogg. Och jag behövde dem just nu. Och jag läser ju hos dig för att jag tror att vi är lika. Känner igen mig så otroligt mycket i vardagen som du träffande beskriver. Dessutom delar vi flera bloggar som vi läser, Fröken BLund och Fredrik Backman, solklara favoriter!

  5. Eva says:

    Tack du finaste människa, nu blev jag så väldigt glad.
    Tänk att bara få hamna på den här listan bland alla proffsiga bloggare jag blir alldeles lyckorusig 🙂
    Jag följer ju BÄSTA ANNIKAN i en aning om yoga och hon är fantastisk, men i övrigt var det många nya bloggar för mig, vilket är jättekul 🙂 och jag måste genast kolla runt lite.
    Tack för dina tips och för att du delar med dig, och vips att du måste hamna på min blogglista jag förstår inte varför du inte varit där innan? Varm kram!

Leave a Reply

