Vad är det som låter i vår trädgård?

Några kvällar har vi hört ett fasansfullt väsen i trädgården. Det liksom morrar, skriker och gnäller på en gång, och låter riktigt spöklikt. Först trodde jag det var ett djur som skrek i dödsångest, en hare eller nåt som fångats av en räv, men sen hörde jag att det var två djur som skrek-gnällde-morrade. Ett riktigt mysterium.

I går fick gåtan sin lösning när sambon och jag råkade titta ut genom fönstret mot baksidan av trädgården och fick se två såna här krabater:

De äter sig fram över gräsmattorna, frossandes i sniglar och maskar. Det är första gången jag ser levande grävlingar sedan jag var barn. Nuförtiden ser man dem bara påkörda utefter vägkanterna.

Förmodligen är det två halvstora ungar, och i går kväll var det färdigt igen. De rök ihop och slogs och jagade varandra så det stod härliga till, förmodligen slåss de om godbitarna. Det är onekligen skönt att veta vad det är som låter i vår trädgård, nu försöker vi bara fundera ut om det är bra eller dåligt att ha grävlingar på tomten. Nån som har någon erfarenhet av det?

About carinakinna

Jag iakttar min omgivning och mig själv, försöker hitta samband och insikter, dråpligheter i tillvarons alla turer. Se det stora i det lilla. Minnas, drömma, registrera, analysera, föreviga och förverkliga. Jag skriver om mig själv och min familj, min häst, mitt liv på landet, min omvärld. Det stora. Det lilla. Det oviktiga och det allra viktigaste, vad det nu är...Välkommen att titta in i min värld och kolla vad jag tänker på just idag. :)
This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

4 Responses to Vad är det som låter i vår trädgård?

  1. Lisa says:

    Jag hade inte två men väl EN i min trädgård när jag hade torpet och den var så fräck att den bara var en hund ifrån att gån in där!! Märklig liten knatte 😉 Efter 10 timmar under den minimala ytan under trappen så kunde vi, när gubben kommit från jobbet, äntligen få ut den därifrån med hjälp av vatten!!
    Resten av hans/hennes syskon höll till hos grannen och där var det ett jäkla liv 😉

    Klappen till damen och kramen till dej 🙂

    • carinakinna says:

      Jag måste säga att de håller makalöst rent på sniglar på gräsmattorna. Det brukar krasa under fötterna när man går, men nu finns det nästan inga alls. Så det är ju positivt:)
      Kram tebaks!

  2. Mia says:

    Vi har också haft en här i vår. Kunde inte förstå varför det var en massa småhål, och lite bökat i gräsmattan. Så en natt när jag inte kunde sova, sånt händer ju ibland, var jag uppe och då såg jag den, grävlingen. Men det kan inte ha varit en unge, var ju hur stor som helst! Tycker det är lite olustigt då vi har två katter, men ingen fara säger en del. Men nu tror jag den har flyttat härifrån.
    Kram Mia

    • carinakinna says:

      Precis, vi har också funderat på vad eller vem som gör små hål i gräsmattan. Nu har vi varken sett eller hört dem på några dagar, så de kanske har mumsat i sig alla sniglar och dragit vidare.
      Kram!

Leave a Reply

