Respekt…

Idag var jag och handlade på ICA Maxi här i Linköping. Vet inte om  ni någonsin varit där, men om ni tänker er en flyghangar upphöjd till tio ungefär, så förstår ni ungefär hur stort där är. Har man missat att plocka till sig mjölk när man kommer fram till kassan så är det bara att sucka och bereda sig på en kilometervandring tillbaka till mejeriavdelningen. Jag åker inte dit särskilt ofta.

Men idag, som sagt, var jag där och när jag stod i kassakön som var väääldigt lång fick jag syn på en liten farbror som stod betydligt längre bak i kön. Han såg verkligen urgammal ut och stod i stort sett dubbelvikt över sin rollator som var fullpackad med matvaror, och alla vi i kön släppte raskt förbi honom. Ingen av oss ville ansvara för hans plötsliga frånfälle, som såg ut att vara högst nära förestående. Kärringen (rent ut sagt, ni får ursäkta uttrycket) framför mig vägrade dock att låta honom gå före, så han blev stående framför mig i kön. Jag hjälpte honom att plocka upp hans varor på bandet; jordgubbar, sill, färskpotatis, gräddfil…

– “Ja, nu ser du”, sa han med en förvånansvärt ungdomlig röst, “nu har jag bunkrat upp till midsommar’n.”

– “Men oj”, sa jag, “klarar du att laga mat själv och så?”

– “Jajamen”, sa farbrorn käckt. “Jag är 98 år, men klar i huvudet, förstår du, och det är jag glad för. De har bytt ut i stort sett varenda led i kroppen på mig, så jag är lite stel och hör väl inte så bra, men än hänger gubben med. Tack ska du ha för hjälpen, och trevlig midsommar!”

98 år?! Och handlar på ICA Maxi? Och orkar fortfarande känna glädje över lite jordgubbar och färskpotatis på midsommarafton? Jag säger bara en sak: Respekt!

About carinakinna

Jag iakttar min omgivning och mig själv, försöker hitta samband och insikter, dråpligheter i tillvarons alla turer. Se det stora i det lilla. Minnas, drömma, registrera, analysera, föreviga och förverkliga. Jag skriver om mig själv och min familj, min häst, mitt liv på landet, min omvärld. Det stora. Det lilla. Det oviktiga och det allra viktigaste, vad det nu är...Välkommen att titta in i min värld och kolla vad jag tänker på just idag. :)
This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

3 Responses to Respekt…

  1. Lisa says:

    Men vilken härlig gubbe 😀
    Jo, nog har man varit på Ica Maxi i Lkpg, inget bra ställe alls att springa tillbaka efter nåt man glömt!! 😉

    Jag har varit resesällskap idag till en gammal granne som skulle utanför Emmaboda och köpa sig en hund, så vi har hunnit dryftat livets allvar och lek 🙂

    Hinner jag inte in mer den här veckan så önskar jag dig en riktigt trevlig midsommar, potäter, sill, gräddfil och jordgubbar. Tänk själv, det är ju livets glädjeämnen, lite på gubben på Maxi!!

    Klappen till damen och varm kram till dig!!

  2. Lena says:

    Åh, jag älskar gamla krutgummor och -gubbar! Stötte på en alldeles galet söt liten gumma häruppe på landet för några månader sen som var ungefär likadan. Skjutsade henne fram- och tillbaka till affären (en tripp på nästan en mil, som hade för avsikt av gå) och var alldeles glad i hjärtat resten av dagen. Ha en härlig midsommarhelg!
    Kram Lena

Leave a Reply

