Så mycket som rör sig i mitt huvud…

Vad är viktigt för mig just idag? Vad är det jag tänker på? Tja, dels blir jag påmind om hur otroligt viktigt det är att – om man kan – släppa sina föreställningar om hur man tror att saker o ting ska vara och istället bara åker med i det som faktiskt är. Inte försöka styra och ställa, inte hålla stenhårt fast, inte tro sig veta utan bara stilla iaktta hur världen och livet vecklar ut sig omkring en precis som det ska. Svårt för oss människor, som alltid ska vara med och fixa, bestämma, ha kontrollen. Svårt.

Idag känner jag också en stilla frustration över att inte få tid över för att formulera alla de ord som trängs i mitt huvud, inte hinna titta närmre på de idéer som snurrar där inne, men får glädja mig över att i alla fall få ner några ord i ett blogginlägg.

Jag saknar skogen. Jag längtar efter att vandra i min barndoms skog, den som alltid välkomnade mig så att mina tårar började rinna. Där hundra grodor sjöng för mig en dag, där en alldeles speciell gran alltid erbjöd mig en stunds vila mot sin stam. Där jag kunde låta mina rötter tränga ner genom blåbärsriset, ner i den mörka mullen där de tillsammans med granens rötter sög i sig av jordens energi. Rakt in i mig, in i mitt hjärta. Stärkte mig, fyllde mig, gladde mig. Där jag en gång – i grevens tid – hittade precis den oväntade glänta som Tranströmer skriver om i sin dikt. Där jag bjöds in till samvaro med två älgkalvar. Där så många av mina insikter har kommit till mig. Där den där alldeles särskilda stenen låg som var så bra att meditera på. Där jag strövade barfota på stigarna och aldrig, aldrig stack mig på barr eller kottar. Allt var bara mjukt, vackert, magiskt och alldeles alldeles hemma i den skogen. Förra sommaren skövlades den till ett kalhygge, men det vågar jag inte ens tänka på utan väljer att minnas den precis som den var.

Jag saknar att vara andliga Carina. Att ha en glasklar kontakt uppåt, att känna mig omgiven och omhändertagen av kärleksfulla energier. Jag vet att de finns där nu också, men jag är alldeles för uppfylld av praktiska göromål för att hinna vara i mitt inre. Jag saknar att känna – faktiskt känna, inte bara veta – att allt är ett, att allt är väl, att allt – precis allt – är ljus och kärlek, även om det inte verkar så när vi tittar på med våra människoögon. Jag längtar efter att snirkla in mig i långa, långsamma funderingar som alla har ett kärleksfullt budskap.

Tycker ni att det låter konstigt, eller kan ni känna igen er? När vardagens verklighet tar ett sådant hårt grepp om en så att man varken hinner känna eller kommer ihåg vem och vad man egentligen är; En andlig varelse, en ljusvarelse, ett guds barn, en del av universum, en liten liten del av allt det hela.

Sånt tänker jag på idag….

About carinakinna

Jag iakttar min omgivning och mig själv, försöker hitta samband och insikter, dråpligheter i tillvarons alla turer. Se det stora i det lilla. Minnas, drömma, registrera, analysera, föreviga och förverkliga. Jag skriver om mig själv och min familj, min häst, mitt liv på landet, min omvärld. Det stora. Det lilla. Det oviktiga och det allra viktigaste, vad det nu är...Välkommen att titta in i min värld och kolla vad jag tänker på just idag. :)
This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

2 Responses to Så mycket som rör sig i mitt huvud…

  1. Jag känner igen mig. Tidigare har jag nästan haft en av- och påknapp för andligheten, om du förstår hur jag menar? Har det varit för stressigt har jag lagt det åt sidan. Idag fungerar jag tvärtom, jag laddar på när jag behöver kraft. Yogan har hjälpt mig enormt.

    • carinakinna says:

      Jag förstår precis och känner igen mig:) Nuförtiden är jag heller aldrig helt avstängd eftersom andligheten är en så integrerad del, men det är inte bra när huvudet får ta över:) Tack för dina ord.
      Carina

Leave a Reply

