Hur har du det med dina drömmar?

Idag tänker jag på drömmar, alltså sådana man drömmer i vaket tillstånd. Livsdrömmar. Jag menar inte önskningar eller förhoppningar, typ att få vara frisk, leva länge med sin älskling, att barnen får bra liv, att den här världen nån gång blir en ljus och god plats för alla att leva i. Jag menar de där drömmarna som finns i bakhuvudet vad man än gör, som följer oss på vägen som goda reskamrater och aldrig överger oss. Som man kan plocka fram och tänka på ibland och då tänds det som en lite varm kamin i bröstet, och glädje flämtar till inom en.

En av mina kunder berättade häromdagen att hon håller på och öppnar en second-handbutik, och då gick ju jag igång på alla cylindrar. Det är nämligen en av mina drömmar – att öppna en egen liten fin butik. Fylld med vackra saker; tyger, garner, böcker, antika föremål, gamla bruksföremål. Gärna med ett litet fik också, och möjlighet att göra den till en mötesplats, ordna poesiaftnar, läsecirklar, stickcafé…. ja, ni hör. Jag går – som sagt – igång på alla cylindrar. Jag kan bli alldeles lyrisk vid tanken på en disk med en kassaapparat, fina skyltfönster, att leta grejer på loppisar och auktioner.

När jag var yngre var min dröm att ha en egen häst och bo på landet med man och barn. Check! Senare i livet drömde jag om att starta en friskvårdsklinik tillsammans med andra terapeuter. Check! Nu ser drömmarna lite annorlunda ut; en butik, som sagt, och att skriva en roman och få den utgiven (Tänk bara att få gå in i en bokaffär och se sin egen bok stå på en hylla!), samt att kunna bo på varmare breddgrader under vintermånaderna. Det där med att skriva en roman är iofs en gammal dröm som har hängt i sedan småskolan.

Och så tänker jag på att man oftast inte bara kan slå sig till ro och drömma, för då händer det inte så mycket. Det krävs i de flesta fall en motprestation. Man måste ju öppna upp, skapa möjligheter och de rätta förutsättningarna för att drömmarna ska kunna slå in. Drömma går ju an, men är jag beredd att utföra motprestationerna?

Och nu när jag skriver det här inser jag att det är ju precis en sådan motprestation som vi håller på med nu, att sälja gården för att frigöra tid, ork och kapital för att kanske kunna uppfylla drömmarna om en butik, att hinna skriva, att ha råd att tillbringa en del av vintermånaderna utomlands…

Hur har du det med dina drömmar? Har du uppfyllt några av dem? Har du några drömmar kvar? Berätta!

About carinakinna

Jag iakttar min omgivning och mig själv, försöker hitta samband och insikter, dråpligheter i tillvarons alla turer. Se det stora i det lilla. Minnas, drömma, registrera, analysera, föreviga och förverkliga. Jag skriver om mig själv och min familj, min häst, mitt liv på landet, min omvärld. Det stora. Det lilla. Det oviktiga och det allra viktigaste, vad det nu är...Välkommen att titta in i min värld och kolla vad jag tänker på just idag. :)
This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

5 Responses to Hur har du det med dina drömmar?

  1. Cirkus Sorg says:

    Ah drömmar- jag har själv just tänkt på vikten av att aktivt dagdrömma. När jag var liten ville jag resa mycket och långt borta, jag ville skaffa mig en massa livserfarenhet- träffa främmande kulturer klättra höga berg och se vilda djur i ögonen. Jag ville sova under den djuptsvarta stjärn himmlen i Afrika och vandra i Nepal och gå in i den Förbjuda staden, och sova i regnskogen. Se eldflugor dansa och flamingon flyga. Och oj allt det har jag gjort! Jag drömmde oxå om att bo i Köpenhamn och lära mig danska och skaffa mig en bra utbildning och det har jag gjort! Sen ville jag bo själv och vara egenföretagare och ha en snygg mac dator och en central lägenhet med balkong och just allt det har jag nu! Jag önskade även bli bra på att dansa och att hitta en aktivitet som stärkte min kropp- och nu dansar jag Lindy Hop och har blivit både snabbare och starkare och smalare av bara farten men framför allt gladare av den underbara Jazzmusiken och alla fina dansare. Nu drömmer jag om att träffa min kärlek flytta ut på landet och skapa en familj i en lantidyll och en hel masa annat! Det är viktigt att drömma och som nu minnas att reflektera och vara tacksam över alla de drömmar som redans slagit in! Tack Fina för dina inspirerande tankar och ord 🙂

    • carinakinna says:

      Ja oj, vad du har förverkligat dina drömmar! Det är väl bara att vänta in kärleken och lantidyllen nu då:)
      Tack för att du berättar!
      Kram Carina

  2. Cirkus Sorg says:

    ps När din Butik dröm slår in så kommer jag så gärna förbi- för jag älskar att få uppleva andras drömmar och det märks på långa vägar när man gör det. Den kunskapen går raka vägen till ens hjärta!

  3. CamillaL says:

    Oj, inser att jag är en latmask inifrån och ut… drömmer mest om resor och lever på ngt sätt i min dröm nu när vi bor i Singapore ett år! Men det finns ju en massa vackra och spännande platser kvar i världen att drömma sig bort till!
    Att starta en butik, ett café eller till och med ett B&B skulle vara himla kul och kreativt, men inte något för en äkta latmask!
    Fast att starta en privatskola för barn med lindrig utvecklingsstörning skulle jag verkligen vilja, måste först hitta en eldsjäl som kickar igång mig bara!

    • carinakinna says:

      Ja, ni gör ju verkligen det som många bara drömmer om. Skola för utvecklingsstörda låter spännande o intressant. Hade jag massor med pengar skulle jag vilja starta och/eller stötta skolor och bra barnhem i fattiga länder.
      Carina

Leave a Reply

