Mammas lilla kråka…

Vi har en kråkfamilj i trädgården och jag ska väl inte precis säga att de är en kopia av vår familj, men jag kan ju inte låta bli att få vissa associationer när jag ser kråkmamman slita med att mata de små, fast de är nästan lika stora som hon och kan flyga minsann… När hon inte är i närheten går de på gräsmattan och plockar i sig mask och insekter men så fort hon kommer flygande förvandlas de till små, hjälplösa krakar som bara gapar o gapar och skriker åt sin mamma att mata dem. Jag säger inte att de påminner liiiite grann om våra barn, men tanken har i alla fall slagit mig…;)

About carinakinna

Jag iakttar min omgivning och mig själv, försöker hitta samband och insikter, dråpligheter i tillvarons alla turer. Se det stora i det lilla. Minnas, drömma, registrera, analysera, föreviga och förverkliga. Jag skriver om mig själv och min familj, min häst, mitt liv på landet, min omvärld. Det stora. Det lilla. Det oviktiga och det allra viktigaste, vad det nu är...Välkommen att titta in i min värld och kolla vad jag tänker på just idag. :)
This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

5 Responses to Mammas lilla kråka…

  1. CamillaL says:

    Hahaha, mitt i prick skulle jag vilja säga!

  2. Precis sådana här iaktagelser får även mig att le lite grann, det är inte så stora skillnader på oss olika varelser här i världen!
    Skulle vilja berätta om en fantstiskt studie som handlar om faderskap och genetik…jag prövar, det blir inga källor och trams bara lite kort intressant fakta!
    Jo när barn får svåra cancersjukdomar och behöver donerad benmärg för att bilda nya blodkroppar, så testar man föräldrarna, inte alltid givet att man är lämplig donator ens till sina egna barn. Men en sak som man märker direkt, det är om man är biologisk förälder, då i detta fall Fadern.
    Man säger ingenting om detta till Förädrarna av naturliga orsaker! (ler)
    Detta är visserligen en låg procentsats, men samma siffra åtekommer i varenda dägdjursgrupp, även där Pappan är en “alfaledare”…alltså är t o m den sk otroheten bland oss människor biologisk betingad…..troligtvis pga att vi medfött skyddar vår art ifrån inavel…naturen är fantastik, alla har inte insett det, alla svar på allt finns där….inte är det någn skillnad på människor och kråkor inte, alla är vi ju sprugna ur samma genetiska “ursoppa”! (ler)
    Hm….kanske blev lite “tungt” ämne så här på morgokvisten…….
    Ha en fin dag i vilket fall som helst och Kram ifrån Oumberlige Peter!

  3. carinakinna says:

    Inte tungt alls, Peter. Bara intressant. Jag tycker det är så trösterikt att tänka på att vi är en del av naturen. Det skänker hopp!
    Kram Carina

  4. Lena says:

    Underbart skrivet, Carina! Är också glad att du tittade in på min blogg och lämnade en kommentar. Var rädd för att jag hade tappat bort dig, och för att inte det ska hända igen så länkar jag till dig. Hoppas att det är ok? Blev galet nyfiken på att ni ska sälja – har ju inte läst på ordentligt på sistone.
    Kramar

Leave a Reply

