Behöver du informations-banta?

Dessa barn, en sån källa till klokhet och insikter de är. Jag har varit risig ett tag, faktum är att lördagens däckning bara var en första varning. Eller, “första” är en underdrift, tecknen har varit många, men jag har valt att inte/inte haft tid att lyssna. På måndagen slog stora magkatarren till – varningssignal nummer två. Och en trötthet så ända in i märgen förlamande. Fler symtom ligger på lut; hjärtklappning, lite svårt att andas, svårt att sova… Jag vet det ju så väl! Varför lyssnar jag inte bättre? “Kroppen talar om hur själen mår”, brukar jag säga till mina kunder. Varför är det så svårt att tillämpa alla dessa klokheter på mig själv? Det blir liksom system-overload och inga andra alternativ återstår än att krypa ihop under en filt. Fast det gjorde ju inte jag, förstås. Jag var ju tvungen att jobba…

Örtte, snäll mat, inget kaffe, ingen stress. Men hur ska man åstadkomma ingen stress när hela tillvaron är stress? När alla radiokanaler trumpetar ut jinglar och reklam så man kan bli galen? När tv-kanalerna överträffar varandra i täta reklamavbrott och vansinnig bakgrundsmusik? När de dåliga nyheterna står som spön i backen vart man än vänder sig? När den egna tillvarons problem och bekymmer ligger och gnager i bakhuvudet 24/7? Hur lätt är det att hitta nån sorts stressfri zon? Och hur svårt är det inte att inte fastna i en loop av negativa, stressande tankar?

I morse kände jag mig lite bättre, riktigt skaplig faktiskt. Men gjorde misstaget att sätta mig vid datorn; läste nyheter, kollade mejl, läste några bloggar och det räckte för att jag skulle bli tvungen att gå och lägga mig igen. Det var då äldste sonen kom med den lysande idén: “Jag tror du behöver informations-banta, mamma.” Och ja, visst är det så. Jag har varit här förr, vet att det jag behöver är tid och tystnad. Gärna i kombination. Och tystnaden ska också innefatta mental tystnad. Ingen input. Inga nyheter, inga ljud, inga frågeställningar att förhålla sig till, inga meddelanden att reagera på, inga skarpa ljud, inga nyheter. Ingenting. Allra helst ingenting.

Meditation. Kontemplation. Stillhet. I naturen, skogen. Ströva långsamt, känna dofter, luta sig emot en tall, bortkopplad, nerkopplad, avkopplad. Sitta stilla, andas. Låta de finurliga, filosofiska tankesnirklarna i lugn och ro slingra omkring. Ge sig tid. Låta saker ta tid. Då börjar det långsamt hända saker inom en. Då vaknar själen, glädjen, inspirationen, kraften. Det är då man kommer i kontakt med själva källan, ursprunget. Det är då kroppen och själen kan börja hela sig igen.

Jag vet det ju så väl….

About carinakinna

Jag iakttar min omgivning och mig själv, försöker hitta samband och insikter, dråpligheter i tillvarons alla turer. Se det stora i det lilla. Minnas, drömma, registrera, analysera, föreviga och förverkliga. Jag skriver om mig själv och min familj, min häst, mitt liv på landet, min omvärld. Det stora. Det lilla. Det oviktiga och det allra viktigaste, vad det nu är...Välkommen att titta in i min värld och kolla vad jag tänker på just idag. :)
This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

7 Responses to Behöver du informations-banta?

  1. Lisa says:

    Det är så lätt att vara klok på pappret och i samtal med andra 😉
    Själv åkte jag på en liten stroke förra veckan så nu är det lugn och ro som gäller!!

    Klappen till Caritsa ❤

  2. enaningomyoga says:

    Åh det är inte lätt ibland. Bara dra ner andetaget så långt du kan. Och andas sakta. När jag hade som stressigast tidigare har jag tänkt -vad är det värsta som kan hända? Och då har det mesta lugnat ner sig, det har bara varit värdsligt. Kramar om!

  3. CamillaL says:

    Visst är det konstigt att “ta det lugnt” är så himla svårt! Och att säga nej, svårt fast det borde vara lätt!

    • carinakinna says:

      Camilla: Ja, det är väl duktighets-nojan som slår till. Jag har med träning blivit duktigare på att säga nej till andra, men har fortfarande svårt att säga nej till mina egna krav på mig själv. Knasigt!

Leave a Reply

