Den stora premiären…

Så kom den då till sist – premiärfikan utomhus. Det känns ovanligt sent, men så har våren varit ovanligt kall också. Men idag, som sagt, var det dags. Mot en husvägg, koppen i knäet, näsan mot solen, gott. Fast det tog inte lång tid förrän stora moln infann sig, så då lufsade vi in igen och fortsatte med vårt översättningsuppdrag.

Den här gången är det Löfstad slott som vill ha speakertexten till den guidade turen runt slottet översatt till engelska för utländska turister. Sambon ska också läsa in den i studio sedan så att turisterna kan lyssna i en i-pod medan de går runt. Praktiskt! Och roligt, såna här uppdrag är kul. Och allmänbildande. Betydligt roligare än de tekniska manualer och juridiska avtal som annars brukar falla på vår lott. Men, man skola icke klaga. Jobb = pengar.

Fortfarande inga pengar från Sammys ägare, så i morgon ska jag skicka in en ansökan om “Betalningsföreläggande samt verkställighet” till Kronofogdemyndigheten. Inget kul, men vad ska jag göra? Det börjar handla om mycket pengar, och vi har inte precis en pengabrunn att ösa ur, så… Det värsta är ifall hon har dumpat hästen här och inte tänker ta tillbaka den. Vad gör jag då? Hur kul är det att få en gammal häst (till) på halsen, hur söt och trevlig den än är? Vi har ju varit med om att folk har stannat till ute på stora vägen och slängt ut katter som de väl hoppades att vi skulle ta hand om. Katter kan ju gå an, men inte sjutton vill man att nån slänger ett halvt ton häst på en, precis. Fräckt!

Jag blandar upp översättningsarbetet med att läsa lite bloggar. En favorit är Res med Lundbergs – om ett par som tagit tjänstledigt från vardagen och reser runt i Asien. Fantastiska fotografier och historier, jätteintressant och kul! Tänk, på så många olika sätt man kan leva i den här världen. Och här sitter jag, på min lilla bak i mitt lilla hus, i min lilla by utanför min lilla stad, i mitt lilla land… Svindlande tankar!

Singapore

Vietnam

Hemma

About carinakinna

Jag iakttar min omgivning och mig själv, försöker hitta samband och insikter, dråpligheter i tillvarons alla turer. Se det stora i det lilla. Minnas, drömma, registrera, analysera, föreviga och förverkliga. Jag skriver om mig själv och min familj, min häst, mitt liv på landet, min omvärld. Det stora. Det lilla. Det oviktiga och det allra viktigaste, vad det nu är...Välkommen att titta in i min värld och kolla vad jag tänker på just idag. :)
This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

4 Responses to Den stora premiären…

  1. CamillaL says:

    Amen tack för de fina orden! Jag gillar din blogg och tycker att röd stuga med vita knutar känns exotiskt… fast en dumpad häst verkar mindre charmigt!
    PS: Den fina singaporebilden har vi snott från nätet, men säg inte det till ngn!

  2. Lisa says:

    Men vad är det för hästägare??!! Sorgligt och riktigt irriterande för dej!!

    Mysigt nu när man kan vara ute mer och mer 🙂

    Klappen till damen 😉

Leave a Reply

