Det här med drömmar, och så lite annat smått o gott…

Jag vet att många tycker att det tråkigaste som finns är att höra någon berätta vad de har drömt. Jag tycker det är som att få en biljett backstage – att få inblick i vad som verkligen händer där, bakom kulisserna. Och att tolka sina egna drömmar är ju verkligen som att få tips direkt från coachen. Få reda på vad som pågår, vad som är viktigt att fokusera på, och vad man kanske behöver se upp med. Allt från vårt kloka undermedvetna som inte är påverkat av en massa egen-censur, försvarsmekanismer, blockeringar och programmeringar.

En del drömmar är ju bara en massa rappakalja, fullständigt obegripliga, som om hjärnan bara spolar rent och tömmer cache-minnet, typ, medan andra är klara och tydliga, fyllda med tolkbara symboler. I natt drömde jag två sådana drömmar som kändes viktiga. Och ni som tycker att drömtolkning är tråkigt får väl hoppa över den här biten;)

Jag ska inte tråka er med alltför många detaljer, men dröm nummer ett handlade om att göra mig fri från gammalt som tynger ner mig, och att faktiskt ställa krav – nåt som jag har svårt för. Caritsa var med i drömmen och hon var hungrig, men den här gången krävde jag att man skaffade hem hö till henne så hon fick ordentligt att äta. Någon skulle bjuda mig på te, men teet var kallt och koppen endast halvfull. Återigen krävde jag att jag skulle få en ny kopp varmt te. Jag kände mig väldigt nöjd med mig själv när jag vaknade.

I dröm nummer två var jag i en skola för högre studier. Jag släpade på en jättetung väska med skolböcker och kunde inte hitta mina lektionssalar hur mycket jag än letade (appropå lättolkade symboler…). Till sist hittade jag lektionssalen jag skulle vara i, och utanför dörren stod skrivet (på engelska) vad man skulle göra på lektionen: “Pick a paper and pen, and write, write, write!” Häftigt, eller hur?

Jaha, vad har jag ägnat mig åt förutom drömtolkning då? Till exempel så fyllde yngste sonen 18 år häromdagen och blev firad, förstås. Vi avslutade dagen med ett restaurangbesök, och han fick beställa in en starköl. Nu är inte sonen någon stordrinkare, utan vi fick alla hjälpas åt att tömma hans glas. Restaurangen var grekisk och maten suveränt god.

På påskaftonen åt vi gott hemma tillsammans med reservsonen M. Eftersom vädret varit så hemskt har det varit både lockande och lätt att tillbringa de lediga dagarna i soffhörnet med korsord, stickning, tv-tittande och regelbundna tupplurar. Precis det jag behöver just nu. Och inte ett påskris har jag tagit in, inte en enda fjäder har jag plockat fram. Sönerna är för stora för att måla påskägg, och godis tycker de inte särskilt mycket om. Vi åt varken lax, lamm eller räkor på påskaftonen, alla traditionerna har fått flyga ut genom fönstret det här året, och det känns så himla skönt. Det viktiga har varit att vila, och att vara tillsammans.

Hoppas ni alla har och har haft en skön påskledighet!

About carinakinna

Jag iakttar min omgivning och mig själv, försöker hitta samband och insikter, dråpligheter i tillvarons alla turer. Se det stora i det lilla. Minnas, drömma, registrera, analysera, föreviga och förverkliga. Jag skriver om mig själv och min familj, min häst, mitt liv på landet, min omvärld. Det stora. Det lilla. Det oviktiga och det allra viktigaste, vad det nu är...Välkommen att titta in i min värld och kolla vad jag tänker på just idag. :)
This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

3 Responses to Det här med drömmar, och så lite annat smått o gott…

  1. enaningomyoga says:

    Gillar också mina drömmar och känner mig halv när jag inte kommer ihåg dem. Det låter som du fått riktiga presenter av dig själv!

  2. carinakinna says:

    Ja, eller hur? Jag känner att det håller på att hända mycket både inom o utom mig just nu:)
    Kram!

  3. CamillaL says:

    Det är spännande med drömmar. I perioder drömmer jag så vardagliga saker att jag sedan inte vet om det hänt eller inte, som att ngn köpt en ny tröja, klippt sig eller fått A på en tenta… ganska menlösa drömmar, men de gör mig helt förvirrad när jag inte kan hålla isär dröm och verklighet!

Leave a Reply

