3096 dagar…

…är titeln på Natascha Kampusch bok om de 8,5 år som hon var tillfångatagen. Tio år gammal blev hon bortrövad av en svårt psykiskt störd man, när hon var 18 lyckades hon fly. En suveränt bra bok! Fängslande, intressant, gripande. Hon är så klarsynt och genomtänkt och hennes insikter när det gäller gott och ont, svart och vitt är sannerligen tankeväckande.

Att hon överhuvud taget överlevde, framför allt mentalt, tror hon själv till en stor del berodde på att hon hela tiden förlät den här mannen det han gjort och gjorde mot henne. Hon vägrade att vara ett offer, och genom att förlåta honom tog hon tillbaka kontrollen. Hela tiden. På något sätt förstod den lilla tioåriga flickan, att det närmast buddhistiska synsättet var rätt väg att gå. Mycket fascinerande!

Jag kommer att tänka på en intervju jag såg på tv för ett par år sen. Den som intervjuades var en tibetansk munk som suttit fängslad i ett kinesiskt fängelse. Han hade blivit utsatt för tortyr nästan varje dag, men släpptes till sist – efter tio år – fri.

– “Var du aldrig rädd?”frågade reportern.

– “Jo”, svarade munken. “Jag var rädd att jag till sist skulle börja hata mina plågoandar. Att jag inte längre skulle kunna förlåta dem och känna medkänsla med dem. Men så blev det inte.”

About carinakinna

Jag iakttar min omgivning och mig själv, försöker hitta samband och insikter, dråpligheter i tillvarons alla turer. Se det stora i det lilla. Minnas, drömma, registrera, analysera, föreviga och förverkliga. Jag skriver om mig själv och min familj, min häst, mitt liv på landet, min omvärld. Det stora. Det lilla. Det oviktiga och det allra viktigaste, vad det nu är...Välkommen att titta in i min värld och kolla vad jag tänker på just idag. :)
This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

One Response to 3096 dagar…

  1. enaningomyoga says:

    Wow eller oj eller vad säger man. Låter som mycket att ta in. Tack för tipset!

Leave a Reply

