Attraktionslagen eller “en prick i himlen”….

Jag promenerade (i stort sett horisontellt eftersom det blåste så in i attan) in till centrum på lunchen för att köpa mig en sallad. Blåsten for fram med allt och alla, solglasögon på och munnen stängd var det som gällde eftersom grus och sand formligen yrde omkring.

Jag gick förbi först en butik med en omkullblåst blomkruka utanför och sedan en till. Utan att stanna och resa upp någon av dem. Lite senare såg jag ett vykort ligga på marken med baksidan upp. Någon hade tappat det på väg till brevlådan, eller så hade det kanske blåst iväg. Jag noterade att vykortet låg där och sedan gick jag vidare en liten bit. Sen stannade jag. Och tänkte: “Nu har jag fått tre chanser på den här lilla promenaden att göra något snällt och hjälpsamt, och jag har gått förbi dem alla tre.” Och så gick jag tillbaka och plockade upp vykortet. Det var frankerat men inte stämplat, jag läste det ogenerat. Någon önskade någon en trevlig födelsedag och “vi ses i påsk!” Jag tog med mig vykortet och lade det i närmaste brevlåda.

Jag tror nämligen på den kosmiska lagen om attraktion, det vi gör får vi tillbaka. Gör du nåt snällt händer något bra. Om det sen är att ge en parkeringslapp vidare till nästa bilist i parkeringshuset, att hålla upp dörren för nån liten tant med rollator eller att posta ett vykort på villovägar. Skickar du ut positiva energier får du positiv energi tillbaks. Och vice  versa. Eller som min mamma brukade säga: “Gör nåt bra så får du alltid en prick i himlen.” Det sa hennes mamma till henne, och jag säger det alltid till mina barn.

Och nånstans (i Sundsvall) blir någon glad över en födelsedagshälsning och ett löfte om att “vi ses i påsk!”

About carinakinna

Jag iakttar min omgivning och mig själv, försöker hitta samband och insikter, dråpligheter i tillvarons alla turer. Se det stora i det lilla. Minnas, drömma, registrera, analysera, föreviga och förverkliga. Jag skriver om mig själv och min familj, min häst, mitt liv på landet, min omvärld. Det stora. Det lilla. Det oviktiga och det allra viktigaste, vad det nu är...Välkommen att titta in i min värld och kolla vad jag tänker på just idag. :)
This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

One Response to Attraktionslagen eller “en prick i himlen”….

  1. annika says:

    Så skönt att läsa. Så tolkar jag det också. Gör något fint för någon annan. Tycker att många tolkar det som – jag gör det som är bra för mig så får det andra komma sen. Tänk om det inte blir något sen?

Leave a Reply

