Minnen av ett liv…

Som ett extrajobb hjälper jag en gammal man att skriva sina memoarer. Han har skrivit det mesta själv, och jag hjälper honom att korrekturläsa, redigera och få ihop de olika delarna till en helhet. Vi ska skanna in några foton också, och hoppas kunna få till en “riktig” bok så småningom med hjälp av någon Gör-din-egen-bok-tjänst på internet.

Det känns som att det är lite bråttom att få det klart. Han är 92 år, och idag när jag var där verkade han väldigt trött. Men han tycker det är så roligt när jag kommer med en bunt papper som han får läsa igenom, och han berättar gärna (och länge) om gamla tider. Mycket av det han berättar har jag redan läst i hans text, men det dyker upp fler detaljer hela tiden. Jag menar herregud, 92 år. Det har hunnit hända en del.

Han växte upp i norra Sverige under enkla förhållanden, gick i 6-årig folkskola och lyckades med hjälp av ett outtröttligt intresse för teknik och hårt arbete att så småningom bli ägare av och VD för ett företag med 200 anställda. Han är, med all rätt, mycket stolt över detta.

Han var ett mycket älskat barn, omgiven av snälla och hjälpsamma vuxna och engagerade lärare. Hela hans uppväxt verkar ha varit genomsyrad av vänlighet och hjälpsamhet och det har han fört med sig in i sitt yrkesliv. Jag tror det var därför han blev så framgångsrik. Han talar gott om alla människor och är så ödmjuk och tacksam för allt i sitt liv.

Och även om han, med en gammal människas rätt, blir lite långrandig i sina berättelser sitter jag gärna kvar och lyssnar. För jag tänker att när jag blir gammal, och vill berätta min historia, önskar jag att det ska finnas någon som tar sig tid att lyssna…

About carinakinna

Jag iakttar min omgivning och mig själv, försöker hitta samband och insikter, dråpligheter i tillvarons alla turer. Se det stora i det lilla. Minnas, drömma, registrera, analysera, föreviga och förverkliga. Jag skriver om mig själv och min familj, min häst, mitt liv på landet, min omvärld. Det stora. Det lilla. Det oviktiga och det allra viktigaste, vad det nu är...Välkommen att titta in i min värld och kolla vad jag tänker på just idag. :)
This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

6 Responses to Minnen av ett liv…

  1. Fint inlägg, jag jobbar ju med äldre och gillar deras berättelser även fast det ibland blir lite långrandigt, men precis som du så hoppas jag att någon kanske har lust att lyssna på mig på ålderns höst……..fast då kan man ju bara ge undomarna ett USB minne så kan de i detlalj läsa dag för dag i våra bloggar vad vi hittade på på det glada 2010-talet………”gick upp klockan 7, gjorde kaffe och en macka..osv…osv…då kommer de nog ta med oss ut i skogen och slå ihjäl oss! (ler) Vilka minnen ska man bevara?
    Inget svar ifrån mig på den frågan, bara en tanke…!
    Ha en fin helg!
    Kram ifrån Oumberlige Peter!

    • carinakinna says:

      Jag minns ditt fina inlägg om den gamla damen som ni tog ut i parken och höll henne sällskap där när hon dog. Allt enligt hennes högsta önskan. Det, till exempel, är ett minne att bevara, tycker jag. Ha en bra helg du med.
      Kram Carina

  2. CamillaL says:

    Fin blogg med många kloka tankar!

  3. Hampusbok says:

    Va kul!

    Jag vet många som gjort liknande memoarer hos http://www.solentro.se – de blir ett fantastiskt minne! Själv har jag gjort en bok av mitt examensarbete men också fotoböcker och en “min första bok”, det är både kul och smidigt!

    Lycka till! /h

Leave a Reply

