Det där med “hen”…

Jag måste bara få ösa ur mig lite galla. Vad är det de håller på med nu då? Ska det inte få finnas pojkar o flickor längre?Ska ungkrakarna hjärntvättas på dagis (ja, jag vet att det heter förskola, men det skiter jag uppriktigt sagt i – jag säger dagis) till att tro att det inte är någon skillnad på oss, att det inte finns olika kön? Vad är det för en jäkla pseudo-debatt? Det är väl bara att titta vad man har i brallorna, eller? Jag blir så trött!! Om det här är tänkt att sträva mot nåt sorts jämlikhetstänk så blir effekten precis tvärtom. Istället för att könen ska vara lika mycket värda så tar vi bort könen, det blir ju jättebra! Eller? Hela det här tramset tar ju bara bort fokus från det som är själva kärnfrågan, det viktiga.

Det blir som när Feministiskt Initiativ gick ut med att de hatade alla män, det blev ju en vääääldigt positiv effekt av det, och en fullkomlig rusning till partiet, eller? Och jämlikheten formligen frodades av det tänket.

Arbeta för jämställdhet ska vi göra, på alla sätt och vis, på alla nivåer och i alla läger. Och visst ska barnen redan på dagis lära sig att vi är lika mycket värda vare sig vi är svarta eller vita, prickiga eller randiga, pojkar eller flickor, men ta för guds skull inte ifrån barnkrakarna en stor och viktig del av deras identitet.

Äldste sonens lakoniska kommentar när vi ventilerade saken i morse var: “Det är väl tillräckligt jobbigt att vara tonåring ändå, utan att man dessutom ska växa upp med tron att det inte finns några kön.”

Jag blir så trött!!

About carinakinna

Jag iakttar min omgivning och mig själv, försöker hitta samband och insikter, dråpligheter i tillvarons alla turer. Se det stora i det lilla. Minnas, drömma, registrera, analysera, föreviga och förverkliga. Jag skriver om mig själv och min familj, min häst, mitt liv på landet, min omvärld. Det stora. Det lilla. Det oviktiga och det allra viktigaste, vad det nu är...Välkommen att titta in i min värld och kolla vad jag tänker på just idag. :)
This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

3 Responses to Det där med “hen”…

  1. Miafia says:

    Medhåller till fullo o ropar Bravoooo!! =0)
    Kramelikraaam / Miafia =0)

  2. Lisa says:

    Jag skakar bara på huvudet åt alltihopa!! Självklart är vi alla lika mycket värda, även vi som säger Dagis 😉

    Det blir ju dagisnivå på allt snart!!

    Klappen till Stingsten Caritsa då??!! 😉 (Fast säg inte stingsten till henne, hon blir nog mycket förnärmad då)

Leave a Reply

