The things we have to do….

Jag iakttar äldste sonen när han springer för att hinna med bussen till stan, till sitt skitjobb där han jobbar för skitpengar. Men, lite pengar är bättre än inga alls. Och jag tänker att det är bra, bra att tvingas göra sånt vi egentligen inte vill bara för att kunna klara oss. Alla har vi varit där, det är väldigt sällan vägen går direkt från A till B. Vi tvingas göra någonting medan vår längtan är någon annanstans, och vi är på väg mot ett mål. Nånstans där framme. En bit bort. Och under tiden gör vi det som vi måste. För att vi måste.

Och det är danande, fostrande. Vår strävan gör oss starka, tåliga, uthålliga. Vår längtan driver oss framåt. Så länge bara siktet är inställt, målet formulerat. Och jag ser hans sammanbitna min. Inget kul att sitta på ett trist telefonjobb en solig lördag. Men tänk på pengarna, käre F. Och ikväll väntar middag med familjen och din allra äldsta bästis, reservsonen M. Då tänder vi brasan, umgås och har det gott.

Alla är vi på väg framåt, alla har vi våra sikten inställda. Och under resans gång plockar vi då och då guldkorn som gömmer sig där bland allt det vardagsgråa, det trista, det jobbiga.Vi får bara inte glömma att titta efter dem, de finns där.

Och det finns trots allt betydligt värre saker som människor världen över är tvingade att göra för att få ihop till sin överlevnad. Och du, min vän, har tiden och livet framför dig. Så många spännande saker väntar dig, så många guldkorn.

Ha en bra dag på jobbet, älskade F.

About carinakinna

Jag iakttar min omgivning och mig själv, försöker hitta samband och insikter, dråpligheter i tillvarons alla turer. Se det stora i det lilla. Minnas, drömma, registrera, analysera, föreviga och förverkliga. Jag skriver om mig själv och min familj, min häst, mitt liv på landet, min omvärld. Det stora. Det lilla. Det oviktiga och det allra viktigaste, vad det nu är...Välkommen att titta in i min värld och kolla vad jag tänker på just idag. :)
This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

3 Responses to The things we have to do….

  1. Lisa says:

    Misstänker att din älskade son jobbar som telefonförsäljare, eller? 😉
    Min minsta son gjorde det i 5 år!!! Ofattbart att dom orkar med alla ilskna människor som svarar!!

    Hälsa honom att han är duktig! och så klappen till den som ska ha 😉

    • carinakinna says:

      Tack Lisa:) Ja, de borde ha medalj allihop. Han har tur nog att inte behöva sälja, bara göra marknadsundersökningar. Inte riktigt lika jäkligt. Caritsa hälsar o tackar för alla klappar;)

  2. annika says:

    Två av mina tre barn har gjort det, jobbat via telefonen. En med support och en för cancerfonden. Det har varit tufft stundtals men oj så mycket de lärt sig. Och jag tycker också att de ska ha medlaj allihopa som gör det.

Leave a Reply

