Änglar, finns de?

Tittade ni på Skavlan igår kväll? Han hade bl.a. besök av en psykolog, mr Wiseman,  som tydligen ansåg att hans uppgift här i livet är att ta ur människor villfarelsen att det finns änglar och annat knytt.

Visst, han är naturligtvis i sin fulla rätt att tro vad han vill, men är det inte liiiiite förmätet att bara slå undan benen på hela den kristna tron? Och på alla andra som också tror på änglar, utan att vara direkt kristna? Han har t.o.m. skrivit en bok i ämnet, där han berättar att han VET att det inte finns några änglar för man kan inte BEVISA att det finns några änglar. Och är det så att man tror på änglar så måste man ju tro på alla mytiska varelser. “Och hur skulle det bli då?” utbrast psykologen.

– “Ja men”, sa Skavlan lite försiktigt, “för ett tag sen var prinsessan Märta-Louise här, och hon sa att hon kommunicerar med änglar.”

– “Det gör hon inte”, svarade psykologen prompt.

– “Men hon verkade väldigt övertygad”, sa Skavlan.

– “Det vet man ju att barn (!) har låtsaskompisar, som de tror på”, svarade psykologen  och tillade: “Eller också ljuger hon.” Varpå Skavlan såg ut som om han hade svalt nåt stort och äckligt.

Jag kan tycka att det är lite sorgligt att lägga ner en massa forskning och tid och t.o.m. skriva en bok om nåt som INTE finns. Är inte det lite konstigt? Vem försöker han övertyga, liksom? Och kan inte folk få tro vad de vill utan att det ska komma en psykolog och skriva dem på näsan att “Ajabaja, änglar finns inte. Du bara ljuger.” Jag kan tycka lite synd om människor som han som går in i självpåtagna uppgifter att liksom ställa till rätta, sopa rent och rädda oss andra från såna dumheter som änglar, spöken, gud, healing och en massa annat osynligt som vissa människor väljer att tro på.

Fast så var ju Babben Larsson där också, och sa på sin egenhändiga och oefterhärmliga gotlands-engelska:

– “What would life be without a little magic? It would be very boring.”

Varpå studiopubliken brast ut i en öronbedövande applåd. Det var mer än tydligt att det var många som ville ha lite magi och några änglar i sitt liv. Herregud, låt folk tro på vad de vill!

– “Änglar finns inte för de syns inte, ” envisades mr Wiseman.

– “Kan du se mina tankar?”, undrade en annan gäst – en norsk musiker.

Underbart roligt var också att han sen frågade psykologen ifall Wiseman (vis man) var hans riktiga namn, och det var det hävdade han.

– “Ja, för tänk om du hade hetat Moron (idiot)”, sa musikern, varpå alla gapskrattade. Stackars psykologen. Hoppas i alla fall att han är nöjd med sin bok och sitt arbete med att rädda mänskligheten från tron på ljuset, kärleken, nåden, hoppet…..

About carinakinna

Jag iakttar min omgivning och mig själv, försöker hitta samband och insikter, dråpligheter i tillvarons alla turer. Se det stora i det lilla. Minnas, drömma, registrera, analysera, föreviga och förverkliga. Jag skriver om mig själv och min familj, min häst, mitt liv på landet, min omvärld. Det stora. Det lilla. Det oviktiga och det allra viktigaste, vad det nu är...Välkommen att titta in i min värld och kolla vad jag tänker på just idag. :)
This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

4 Responses to Änglar, finns de?

  1. annika says:

    Jag kände precis som du när jag såg programmet. Varför är det så viktigt att bevisa att något inte finns som han inte kan se… Eller att han sa att det är samma sak som låtsaskompisar. Tänk om de finns!! Tänkte jag i mitt stilla sinne, för det är vad jag tror 🙂 Tyckte också att det var helt underbart med sångaren från Soundtracks of our lives helt tog udden av alltihopa utan att vara förmäten, bara rolig och underfundig!

  2. CW says:

    instämmer…. den där mannen retade upp mig kolossalt:)
    Jag tycker som du att var och en får tro på vad de vill och man behöver inte gå in och ifrågasätta allt. Han gjorde bort sig själv tycker jag… för trevlig var han inte. Ja inte i min smak i varjefall.

    Typ en sån där som allra helst lyssnar på sin egen röst:)
    Ha det gott g kära du…like jåååår blogg:)

  3. Det är klart att änglar finns, jag har själv träffat flera. Både jag och min dotter är omgivna av änglar/tomtar/guider och andra varelser och jag vill behandla dem alla med respekt. Man kan inte alltid förklara allt och det man inte ser. Det är deras förlust. Det är något särskilt med oss som vet och förstår. Vi ska vara glada för det.

    Kram

    • carinakinna says:

      Åh vad skönt att höra, och vad glad jag är att jag även i blogg-världen är omgiven av människor som liksom jag ser lite längre än näsan räcker. Visst ska vi vara glada för varandra och för det vi upplever!
      Kram

Leave a Reply

