Mera Långsamhetens lov

Kunden B. kommer till mig för att få massage. Hon kommer varannan vecka, och som vanligt känns det som om det bara var ett par dagar sen sist vi sågs.

– Tänk vad tiden går fort, säger vi till varandra. Och det säger ju alla nuförtiden. “Tiden går så fort.” “Veckorna bara susar förbi.” “Ja, snart är det midsommar och sen är det jul…”

Men, handen på hjärtat, inte går väl tiden fortare nu än förr? Tiden är ju alltid densamma. En konstant. Om nu tiden finns överhuvud taget, kanske är det bara ett påfund av oss människor. Ett påhitt för att vi ska kunna orientera oss i livet och i varandet. Tänk om det enda som finns är ett varande.

Jag tror att den här upplevelsen av att tiden går fortare beror på att vi rör oss fortare. Varje minut är inbokad i våra almanackor. Hastigt förflyttar vi oss mellan A och B. Fort ska det gå! Fortare! Snabbare! Hastigare!!

I ett inlägg häromsistens talade jag om “Långsamhetens lov”, att sjunga långsamhetens lov är alltså – precis som det låter – att anamma långsamheten i sin tillvaro. När livet snurrar på alltför fort saktar jag ner. Jag går långsamt, talar långsamt, tänker långsamt osv. Och faktiskt saktar även klockan ner, livet slutar rusa på. Prova får du se! Bli stående vid fönstret en stund och betrakta molnen. Bli medveten om dina rörelser, gör dem så långsamma du kan. Andas djupt och långsamt. Taaaaala låååångsamt….

Fler saker händer när jag slår av på tempot. Olika känslor vaknar till liv i mig, känslor som det inte funnits något utrymme för i det snabba tempot. Nyfikenhet, glädje, lust. Också min kropp reagerar, jag slappnar av i magmusklerna och kan andas bättre, mina axlar sänks, huvudet lyfts och pannan blir slät.

Jag är i mataffären och blir medveten om människorna omkring mig. Jag lyfter blicken och möter andras blickar,  mitt leende ligger plötsligt nära till hands. Jag får lust att småprata och skoja lite, fylls av en känsla av ömhet för oss alla, vi människor som kämpar på så gott vi kan i denna märkliga karusell som kallas Livet. Det känns som om någon öppnat ett fönster och frisk luft blåser in i mitt liv, rumsterar om lite grann bland allt det inbokade, schemalagda.

Och allt detta bara för att jag saktar ner, slår av på takten, låter livet och dagen ta sin egen tid, fortgå i sin egen takt.

Det händer också intressanta saker i massagen när jag sjunger långsamhetens lov. Även mina behandlingar blir långsamma, och plötsligt slappnar kunderna av som aldrig förr. Många somnar. “Jag känner mig så avslappnad”, säger de. “Det var extra skönt idag.” De blir smittade av min långsamhet, kommer ner i sig själva och kan vila där en liten stund.

Vi springer och springer på det löpband som är livet. Kliv av bandet. Höj blicken mot himlen, le mot solen, lyssna på fåglarna och ta några djupa andetag. Fånga livet, nu och här. Inte sen, nånstans långt där framme. Nu.

Sjung långsamhetens lov.

 

About carinakinna

Jag iakttar min omgivning och mig själv, försöker hitta samband och insikter, dråpligheter i tillvarons alla turer. Se det stora i det lilla. Minnas, drömma, registrera, analysera, föreviga och förverkliga. Jag skriver om mig själv och min familj, min häst, mitt liv på landet, min omvärld. Det stora. Det lilla. Det oviktiga och det allra viktigaste, vad det nu är...Välkommen att titta in i min värld och kolla vad jag tänker på just idag. :)
This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

2 Responses to Mera Långsamhetens lov

  1. annika says:

    Ja jag tror du har helt rätt. När man saktar ner farten så saktas det ned runt omkring. Samma i yogan, när jag gör ett pass i långsammare tempo för mina elever så blir det stllsammare. Det gäller att hålla i sig ibland.

    Kloka ord!

  2. CW says:

    tack för dina ord… jag tar till mig dem för de är så kloka och ger mig energi på ett sätt.

    citat:
    “Vi springer och springer på det löpband som är livet. Kliv av bandet. Höj blicken mot himlen, le mot solen, lyssna på fåglarna och ta några djupa andetag. Fånga livet, nu och här. Inte sen, nånstans långt där framme. Nu. Sjung långsamhetens lov.”

    Så ska man leva så ska man tänka… du é klokis.
    Kram

Leave a Reply

