Söndag på torpet…

Söndag, solsken, några centimeter nysnö. Fågelkvitter utanför fönstret. Nu börjar det tamejtusan lukta vår!

Jag sitter vid datorn. Bra musik på Spotify – mammas favvosar – Ted Gärdestad, Toto, Anna Ternheim, David Bowie, Scrillex, Leonard Cohen, Melody Gardot. En salig blandning. Precis som livet; lite lugnt, lite rockigt, lite gammalt, lite nytt…

Söndag. Momsdeklaration, bokföring, fakturering. Egenföretagarens verklighet, men jag klagar inte. Fördelarna med att driva sin egen verksamhet, vara sin egen chef, styra sin egen tid, överväger helt klart.

Båda sönerna har varit hos sina flickvänner hela helgen, och tänk den här gången kan både jag och sambon njuta liiiiite grann av att bara ha oss själva att tänka på. Kunna komma och gå som vi vill utan att behöva inbegripa grabbarna i logistiken. För så är det att bo på landet; logistik is the name of the game…

Hästarna står och solar i hagen, låter de varma livgivande strålarna mjuka upp de stela lederna. Inackorderingen Sammy fick gå ut utan täcke idag. Jag tänkte att nysnö och solsken skulle vara bra för hennes päls, och det tyckte nog hon med för hon kastade sig på marken och rullade sig så fort hon kom ut.

Sambon är på vinden och målar det “sista rummet”, det lilla krypin som vi ska använda som kontor/gästrum. Det har varit en riktig surdeg, vi har använt det som förråd/sopstation och har liksom vänt i dörren med ett lätt illamående när vi försökt oss på att röja där. I många år. Men nu så, nu är det tomt och sambon spacklar och målar. Varför vi fick tummen ur just nu? Tja, faktum är att min holländska syster kommer på besök om ett par veckor, och när jag besökte henne sist sa hon: “Men nu är ni väl ändå färdiga på övervåningen?” Och jag ljög henne rakt upp i ansiktet. Jag sa: “Ja, det är klart att vi är färdiga.” Ja, ni förstår. Nu måste vi ju helt enkelt göra klart tills hon kommer. Tänk att man alltid fungerar bäst med kniven på strupen, yxan över nacken.

Och apropå det, bäst att återgå till momsdeklarationen. Den ska postas idag….

About carinakinna

Jag iakttar min omgivning och mig själv, försöker hitta samband och insikter, dråpligheter i tillvarons alla turer. Se det stora i det lilla. Minnas, drömma, registrera, analysera, föreviga och förverkliga. Jag skriver om mig själv och min familj, min häst, mitt liv på landet, min omvärld. Det stora. Det lilla. Det oviktiga och det allra viktigaste, vad det nu är...Välkommen att titta in i min värld och kolla vad jag tänker på just idag. :)
This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

One Response to Söndag på torpet…

  1. annika says:

    Kniven på strupen, känner så väl igen det! Men skönt att ni får rummet klart snart. Kram

Leave a Reply

