Hon älskade att leva…

I morse var det så himla kallt – minus 15 grader och en äcklig nordostvind – så hästarna fick stå kvar inne i stallet och äta frukost. När jag sen släppte ut dem vid 11 for min gamla tant ut i hagen som ett jehu; sparkade bakut, frustade, stegrade sig och sprang omkring. Bara för att, liksom. Bara för att det tydligen var så jätteskönt att få komma ut och röra på sig. Skönt att röra på kroppen, spänna musklerna, andas in den friska kalla luften. “Kolla på mig, matte”, sa hon. “Kolla vad jag kan!”

Det var så underbart att se henne. Se livsglädjen, spänsten, energin. Var i hela friden får hon all sin livsglädje ifrån? Om ett par månader fyller hon 28 år – en anmärkningsvärd ålder för ett svenskt halvblod. Men hon tycks verkligen älska livet.

Den dag hon trots allt bestämmer sig för att det är dags att uppsöka de evigt gröna ängarna ska jag låta precis den tanken trösta mig: Att hon verkligen, verkligen älskade att leva….

 

 

Caritsa, juli-11

About carinakinna

Jag iakttar min omgivning och mig själv, försöker hitta samband och insikter, dråpligheter i tillvarons alla turer. Se det stora i det lilla. Minnas, drömma, registrera, analysera, föreviga och förverkliga. Jag skriver om mig själv och min familj, min häst, mitt liv på landet, min omvärld. Det stora. Det lilla. Det oviktiga och det allra viktigaste, vad det nu är...Välkommen att titta in i min värld och kolla vad jag tänker på just idag. :)
This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

4 Responses to Hon älskade att leva…

  1. CW says:

    så vackert skrivet…. KRAM

  2. Lisa says:

    Vilken härlig känsla, både för henne och för dej!! ❤
    När man ser kortet så kan man ju inte alls ens ana att hon är så pass till åren kommen!!
    Klappen till henne 🙂

  3. Lena says:

    Jaha, nu blev jag plötsligt alldeles rörd. Det kan bero på att jag slogs av liknande tanke idag när jag tog en promenad med hundarna och Elsa, 9 år, hoppade och studsade med ständigt viftande svans. Jag tycker att det är skönt att man kan finna en sån tröst – att ens djur har haft ett bra liv!

Leave a Reply

