Apropå minimodeller igen – jag ger mig inte!

Jag måste uttrycka mer frustration över modevärlden. Jag bara måste, ni får ursäkta mig om det blir tjatigt.

I morse lyssnade jag på en intervju med Izabella Scorupco som är programledare för Sveriges Top Model. Jag har inga särskilda åsikter om programmet i sig, det här handlar om någorlunda vuxna tjejer som självmant (det förutsätter jag) har sökt till programmet för att försöka förverkliga sin dröm om att bli fotomodell. Helt ok. Det som däremot INTE är ok är att Izabella berättar att modehus och designers överallt i branschen syr upp kläder som ska visas i storlek 32. Ja, det stämmer – storlek 32!!! Ibland i storlek 34 men oftast 32…

Jag är av naturen smal. Med en längd på ca 180 cm och en vikt omkring 61 kg hamnar mitt BMI på ca 19, nästan på gränsen till undervikt. Och jag har storlek 38-40. Det betyder att modellerna måste vara i princip utmärglade.

Den här bilden är inte på något sätt manipulerad. Den här modellen gick på catwalken 2006…

Izabella upplever det som ett problem och säger att teamet har tillbringat mycket tid med att få tjejerna i Top Model att förstå att man kan äta nyttigt och ändå förbli smal, men man kan inte bara låta bli att äta…. Ni hör ju själva hur sjuk branschen är, vilka fullkomligt skruvade ideal som styr.

Och så säger hon: “Ja, modellerna kallas ju hangers (klädhängare) i branschen. De ska inte ha några former, bara vara som en galge som kläderna hänger på”….

Så ni mammor som så hett önskar en modellframtid till era döttrar – ta och tänk om, va!

About carinakinna

Jag iakttar min omgivning och mig själv, försöker hitta samband och insikter, dråpligheter i tillvarons alla turer. Se det stora i det lilla. Minnas, drömma, registrera, analysera, föreviga och förverkliga. Jag skriver om mig själv och min familj, min häst, mitt liv på landet, min omvärld. Det stora. Det lilla. Det oviktiga och det allra viktigaste, vad det nu är...Välkommen att titta in i min värld och kolla vad jag tänker på just idag. :)
This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

5 Responses to Apropå minimodeller igen – jag ger mig inte!

  1. Fy 17 vilka bilder! Det är svårt att begripa hur det kan vara attraktivt och säljande på något sätt att visa upp kläder på en cat walk “upphängda” på sådana kvinnor. Huvva!

  2. annika says:

    Sorgligt så sorgligt. Och vi får inte sluta prata om det. Skönt att du står på dig!

  3. lotta brandt says:

    Det är inte klokt! Jag är en förälder till en dotter som är sjuk i anorexia nervosa sedan 9 år tillbaka. Ibland mår hon lite bättre men hon har legat på slutenvård många gånger och två gånger höll vi på att mista henne. Första gången handlade det om timmar eller dagar innan hon skulle dö men andra gången handlade det om minuter. Idag mår hon jättedåligt igen och jag kämpar mot alla företag som visar upp smala modeller. Men de anser att de inte har så smala modeller framförallt H&M. Kick´s har ändå bemött mig men det händer ingenting. Har även tagit kontakt med Malou efter tio där hon också envisas med att visa smala modeller i teverutan men hon svarar inte ens en gång! Skitdåligt!! Jag tänker inte ge mig utan fortsätter i denna sjuka “ideal”värld. Skönt att det finns fler som engagerar sig!

  4. Pingback: Lugnet efter stormen, smala modeller och den inre polisen… | idagtankerjagpa

Leave a Reply

