Livets kontraster, vintervila och hästar på rymmen…

Nu ger jag nog upp och tar ner utebelysningen som mest ser sorglig ut där den hänger i snålblåsten och regnet. Egentligen skulle jag vilja slänga ut gran och hela faderullan också, men det går inte ungarna med på, så de får väl vara kvar ett tag till. Så fort julen är över vill jag ha VÅR! Men, men…

Idag såg sambon och jag ett sånt underbart program på tv2: “Landet som inte längre är” av fotograf Peter Gerdehag (Han som gjorde “Hästmannen” och “Kokvinnorna”). En dokumentär om tre människor som lever ett strävsamt liv på sin lilla gård i Småland. Vilket vackert foto! Och vilken gripande handling. Har du missat det så passa på att se någon av repriserna eller kika på SVTPlay.

När det var slut och vi satt där alldeles tårögda, melankoliska och uppfyllda av denna dokumentär, zappade sambon till en annan kanal där två danska unga miljonärer letade lyxvilla i 30-miljonersklassen i Cannes… Ibland blir man ju mer än vanligt påmind om hur olika verkligheten ter sig för oss, vilka olika vägar vi går i våra liv.

Det är så skönt att vara så mycket ledig som jag är nu. Jag jobbar lite mellan varven, men oj vad vi sover länge på morgnarna. T.o.m. hästarna sover länge, de gäspar och sträcker på sig när jag kommer till stallet vid 9-tiden, blinkar mot ljuset och lufsar sömnigt ut i hagen. Jag tror vi behöver mycket vila och sömn så här års, och jag får lust att gå i ide. Hela naturen går ner i vila, men vi människor fortsätter att springa runt som idioter, upplysta av artificiellt ljus. Det är helt emot den biologiska almanackan, det är jag övertygad om, så det är med gott samvete jag återvänder till sängen för ett par timmars sömn till efter att ha släppt ut hästarna ….zzzzzzz….

Hästarna ja, de begav sig ut på rymmen häromkvällen! De gamla tanterna tyckte plötsligt att det inrutade livet var alldeles för tråkigt och bestämde sig för att göra nåt åt saken. Caritsa, förstås, tog täten när de skulle in från hagen på kvällen. I stället för att snällt gå in fräste hon i väg i mörkret och Sammy var inte sen att hänga på. Och där stod jag och kände mig lite dum och orolig. Jag hann få en flashback från en annan gång för många år sen när Caritsa och hennes dotter rymde och var på väg mot Stockholm på E4:an, men lugnade mig när jag kom ihåg att vi faktiskt satt upp staket nu så det inte går att ta sig upp på vägen längre. Och eftersom vägen till Caritsas hjärta ju går via magen, beväpnade jag mig med en hink havre som det rasslade om, och se då lyckades jag få dem på bättre tankar. Snart dök de upp igen i mörkret, alldeles uppjagade av sitt tilltag, och lät sig villigt släppas in i boxarna där kvällsmaten väntade. Busungar, sötnosar.

 

About carinakinna

Jag iakttar min omgivning och mig själv, försöker hitta samband och insikter, dråpligheter i tillvarons alla turer. Se det stora i det lilla. Minnas, drömma, registrera, analysera, föreviga och förverkliga. Jag skriver om mig själv och min familj, min häst, mitt liv på landet, min omvärld. Det stora. Det lilla. Det oviktiga och det allra viktigaste, vad det nu är...Välkommen att titta in i min värld och kolla vad jag tänker på just idag. :)
This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

2 Responses to Livets kontraster, vintervila och hästar på rymmen…

  1. Lisa says:

    Tack för påminnelsen om hästar på rymmen i detta väder 😉 Dom ggr mina rymde så nog var det regnigt och mörkt eller fullständig isgata så man hade hjärtat i halsgropen!
    Fast 98% av tiden var ju underbar!! Funderar på om inte minihästar vore nåt för mej…………..*drömmer mej bort*

    Ska leta upp den dokumentären, Hästmanne och framför allt Kokvinnorna var ju verkligen så man funderar på livet i allmänhet och vissa människors fullständiga lycka i att bara vara i det lilla!! 🙂

  2. Har sett båda programmen och kände att himmel vad lite man vet om alla människoöden runt omkring oss. Tänker också på hur ryggen såg ut på en av “kokvinnorna”!

Leave a Reply

