Fallna diktatorer, prinsessliv och Vildhjärta

Ännu en diktator har fallit, den här gången av egen kraft eller vad man ska kalla det. De faller som käglor, gubbarna. Vad kommer att hända i Nordkorea nu? Bäva månde världen, och säkert Kim Jong-Un också. Hur tar man över en sådan mantel? Och vågar vi kanske hoppas på att nån sorts opposition försiktigt vädrar lite morgonluft? Kan det kanske finnas en och annan modig man och kvinna som lyckats stå emot den massiva hjärntvätten de alla genomgått sedan födseln? Jag minns en film jag såg på 60-talet om en amerikansk agent som skulle hjärntvättas av ryssarna (förstås). Genom att rispa sig själv i handflatan med en spik kunde han stå emot, smärtan distraherade bort de elaka ryssarnas försök att programmera om honom. Tänk att jag minns det än i dag! Snacka om hjärntvätt;) Kanske finns det några nordkoreaner med såriga handflator… Spännande blir det i alla fall att följa utvecklingen. Någon sorts förändring borde det ju rimligen leda till.

Och så har jag varit i Värmland och levt prinsessliv hos min holländska syster på hennes herrgård. Vin o prat vid brasan, skogspromenader med hundarna, god mat och besök på Selma Lagerlöf Spa. Det var 2,5 år sedan vi sist sågs, och jag kan lova att vi inte var tysta många minuter. Här är några bilder:

De har ett sånt där hus som man går vilse i. Hallen är som vårt vardagsrum, och deras vardagsrum är som hela vårt hus. Typ.

 

 

Vedspisen i ett av köken.

 

 

 

 

 

Köket….

 

 

 

 

Syster K. och fåren. Ett av dem heter Carina. Jag känner mig mycket hedrad!

 

 

 

Hundarna och vi myste framför brasan.

På vägen till Selma Lagerlöf Spa åkte vi förbi infarten till Vildhjärtas ateljé och bostad – ett hus mitt ute i den värmländska vildskogen. Hon skapar konst av det hon hittar i skogen, och skriver finurliga ord därtill. Tyvärr var ateljén stängd för i år, men under den här säsongen har hon haft ca 2000 besökare! Det är väl fantastiskt! Besök gärna hennes hemsida (http://ingur.com/vildhjarta/).

Och snart är det jul. Det tar emot att hänga upp utebelysningen i snålblåsten och spöregnet. Men jag tröstar mig med minnet av det som yngste sonen sa i helgen: “Det där med julen är inte så märkvärdigt, mamma. För mig ligger fokus på den goda maten och att vi är tillsammans alla i familjen.” Sånt värmer ett mammahjärta:)

About carinakinna

Jag iakttar min omgivning och mig själv, försöker hitta samband och insikter, dråpligheter i tillvarons alla turer. Se det stora i det lilla. Minnas, drömma, registrera, analysera, föreviga och förverkliga. Jag skriver om mig själv och min familj, min häst, mitt liv på landet, min omvärld. Det stora. Det lilla. Det oviktiga och det allra viktigaste, vad det nu är...Välkommen att titta in i min värld och kolla vad jag tänker på just idag. :)
This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

5 Responses to Fallna diktatorer, prinsessliv och Vildhjärta

  1. Lena says:

    Som sagt, sån´t värmer ett modershjärta! Och du, den däringa systern – bor hon alltid i Sverige? Fantastiskt vackert ställe – ser både mig själv och hundarna framför någon av brasorna!
    Kramar Lena

  2. Vad sa du? ETT AV köken … Har hon flera? Och vilket kök sedan! Såå fina bilder. Vilket paradig att får bo på ett sådant ställe. Fortsätt att ha det bra!

    Kram

  3. Lisa says:

    Vilket ställe och vilken härlig son du har 🙂

    Och Vildhjärta, där tittade jag in och vill genast ut i skogen och leta pinnar 🙂 Det får nog bli ett besök i Värmland i sommar 🙂

    Ha nu en lugn och fröjdefull jul!! Och killa Caritsa på magen och pussa lite snett bakom örat från mej 🙂

  4. carinakinna says:

    Lena: Ja, sen 6 år tillbaka bor hon i Värmland, men inte ses vi oftare för det….
    Åsa: Ja, det finns 2 kök, ett grovkök som är dubbelt så stort som mitt enda, och så det på bilden…. ska det va så ska det va;) Ha det bra du med Kram!
    Lisa: Eller hur? jag vill också bo i skogen och skapa konst!!! Ha en riktigt skön jul du med, och Caritsa tackar för mag-kill o puss:)

  5. Pingback: Fullt upp… | idagtankerjagpa

Leave a Reply

