Morgonpass och helgmys…

Det förra inlägget var mitt 100:e! Inte så illa, eller hur?

Jag gillar att börja mina dagar ute i stallet. Visst, jag gnäller o gnyr ibland över hur jobbigt det är, och tjatigt, kallt och jag vet inte allt. Men att mötas av tanternas glada morgongnäggningar och få släppa ut dem till mat-paradiset i hagen är rätt mysigt, trots allt. Och att mocka, göra i ordning kvällsmaten åt dem, sopa och bära vatten gör att blodcirkulationen kommer igång, mina muskler blir varma och starka inför dagens massagearbete. Ibland tar det emot, som sagt, men det här hittills så milda vintern har verkligen underlättat saker och ting.

Sammy, den nya inackorderingen som var så mager och tufsig när hon kom, har nu börjat fylla ut och bli lite rund och fin. Caritsa är inte särskilt förtjust över att jag ägnar även Sammy lite av min tid, och så fort hon kommer åt stryker hon öronen bakåt och väser till Sammy: “Det är min matte!” Men i hagen kommer de så bra överens, och allt är frid och fröjd. Skönt.

Nästan hela söndagen tillbringade sambon och jag i tv-soffan, och tänk att för en gångs skull hade vi inte ett dugg dåligt samvete för det. De föregående helgerna har varit fullpackade med måsten, och nu passade vi på att pusta ut. En promenad i snålblåsten lyckades vi få till, och jag gjorde i ordning i stallet förstås, men förutom det var det faktiskt tv:n som gällde. Vi såg hur man renoverar hus, om folk som bosatt sig utomlands, fisförnäma skåningar i Slottsliv, nån som fick bli 10 år yngre, flabbade åt 2 1/2 män, njöt av den Cornwallska miljön i Doc Martin och avslutade det hela med andlöst spännande Paradox. Efter den dramaturgiska soppan var det inte helt lätt att somna…

 

About carinakinna

Jag iakttar min omgivning och mig själv, försöker hitta samband och insikter, dråpligheter i tillvarons alla turer. Se det stora i det lilla. Minnas, drömma, registrera, analysera, föreviga och förverkliga. Jag skriver om mig själv och min familj, min häst, mitt liv på landet, min omvärld. Det stora. Det lilla. Det oviktiga och det allra viktigaste, vad det nu är...Välkommen att titta in i min värld och kolla vad jag tänker på just idag. :)
This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

3 Responses to Morgonpass och helgmys…

  1. Lisa says:

    Åhh vad jag saknar att ha häst nu!! Det är inte alls lika välkomnande att gå ut till 3 pullor med tillhörande make.
    Visst älskar jag mina äggleverantörer men att öppna stalldörren var nog den bästa stunden på dagen (även om sängen minsann ibland drog lite mer) och jag tyckte att dottern min också skulle få den känslan, så vissa dagar fick hon den äran.
    Och faktiskt, hon säger det med ibland, Jag vill ha en häst på morron!! 🙂

Leave a Reply

