Saffranssemlor, avsked och tankar kring julen…

Idag fortsatte jag den tradition som påbörjades förra året, nämligen att äta saffranssemlor. Jag har förr alltid haft en massa principer; inte göra så förrän det datumet, absolut inte äta semlor före jul osv. Varför då?? Varför neka sig själv trevliga/goda upplevelser bara för att? Så idag slank den allra första saffranssemlan in, och den kommer att följas av fler. Var så säker!

Idag åkte så Empis, den genomtrevliga valacken som har bott här en månad. Jag klappade om honom och önskade honom ett mysigt liv, och fick faktiskt en klump i halsen. Det blev riktigt tomt efter honom, och tanterna tyckte inte alls om att mista sin kompis. De sprang runt i hagen och gnäggade en lång stund efter det att transporten försvunnit.  Men så är det – hästar kommer, hästar åker…

Som vanligt har jag tittat in på Sister Moonshines blogg. Hon är en av de mest flitiga bloggare jag vet, och en trevlig och underhållande blogg har hon. Hon funderar idag lite över hur mycket tid och arbete man ska lägga ner på julen egentligen, och jag ska villigt erkänna att här hos oss har det rationaliserats bort så många måsten så det är nästan löjligt skönt. Presenter till barnen, förstås. Sambon och jag brukar tänka ut nåt förnuftigt som vi faktiskt behöver. Och så äter vi massor med god mat, men bara sånt som vi faktiskt vill ha och tycker om. Ingen rödkål bara för att. Inget dopp i grytan eller nåt annat onödigt. Bara läckerheter…mmm… Och så umgås vi, tänder brasan, och alla får göra precis vad de vill. Inga krav, inga måsten. Den allra bästa julen. I år kommer förmodligen reservsonen M. vara hos oss på julafton, så då blir det ännu mysigare.

Jag brukar säga att julen är den tid på året när de allra flesta är med människor de inte vill vara med, på platser de absolut inte vill vara på, och alla mår dåligt, längtar hem och vill bara att det ska vara över. Är det julefrid det? Så många av mina kunder har ångest långt innan jul över alla måsten. Är det riktigt klokt det? Jag brukar försöka inspirera dem till att vara liiite mer egoistiska, att tänka på vad de faktiskt vill och inte vad de måste, men det där med kraven kring jul sitter så hårt hos de flesta. Så synd! Det är ju tur att det kommer några lediga dagar efter jul också, så att fler får en chans att göra det de faktiskt vill, med dem de vill vara med.

About carinakinna

Jag iakttar min omgivning och mig själv, försöker hitta samband och insikter, dråpligheter i tillvarons alla turer. Se det stora i det lilla. Minnas, drömma, registrera, analysera, föreviga och förverkliga. Jag skriver om mig själv och min familj, min häst, mitt liv på landet, min omvärld. Det stora. Det lilla. Det oviktiga och det allra viktigaste, vad det nu är...Välkommen att titta in i min värld och kolla vad jag tänker på just idag. :)
This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

One Response to Saffranssemlor, avsked och tankar kring julen…

  1. Jamen, tack för titten då, och för de fina orden!

    Kram

Leave a Reply

