Guldet som få bryr sig om….

Rubriken har jag lånat från Sofias blogg (http://missfiabloggar.blogspot.com/). Tid, detta guld som vi tar för givet. Sofia skriver: “Tiden som vi använder på så olika vis är guldet som få bryr sig om. Inte förrän det är för sent.”

Och visst är det så. Vi tar för givet, räknar kallt med att det finns tid till allt det där vi vill och ska. I går fick vi oss dock ett riktigt skrämskott. Yngste sonen kom hem från skolan och berättade att han för andra gången varit tvungen att avbryta gymnastiklektionen för att han fick svårt att andas, blev kallsvettig och illamående. Jag ringde 1177 för att bolla lite med nån klok sköterska. Kanske behövde han åka till vårdcentralen och ta lite prover, tänkte jag. Ordern lydde: “Åk till akuten GENAST! Jag meddelar dem att ni är på väg.” Gulp. Hjälp. Jag får tårar i ögonen när jag skriver det här, fast just då var jag inte särskilt orolig.  Men när jag förstod att man misstänkte hjärtmuskelinflammation, och de frågade ifall någon i släkten plötsligt fallit ned död höll jag på att få slag. Själva allvaret i det hela sjönk på plats i mig. Ni vet ju att jag hade en kund – en ung man – som plötsligt dog på just det sättet nu i höst. Kunde det hända min son? Min A? Min älskling?

Otaliga prover, undersökningar och fyra timmar senare blev vi utsläppta. Ingenting konstigt hittades, ingenting som avvek från det normala. Sonen förklarades frisk, men förmodligen hade han drabbats av blodsockerfall så en ordentlig frukost åtminstone gympadagarna ordinerades. Får han problem igen ska vi komma tillbaka för ytterligare undersökningar och arbetsprov.

Sonen och jag skildes åt på stan och han gick för att träffa kompisarna och gå på fest. Så normalt. Så underbart och fantastiskt normalt. Mer tid har han. Tid att leva. Tid att göra. Tid – detta guld som vi tar för givet….

About carinakinna

Jag iakttar min omgivning och mig själv, försöker hitta samband och insikter, dråpligheter i tillvarons alla turer. Se det stora i det lilla. Minnas, drömma, registrera, analysera, föreviga och förverkliga. Jag skriver om mig själv och min familj, min häst, mitt liv på landet, min omvärld. Det stora. Det lilla. Det oviktiga och det allra viktigaste, vad det nu är...Välkommen att titta in i min värld och kolla vad jag tänker på just idag. :)
This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

