Mitt i prick…

“En person som lider av medberoende har tusen sensorer ute när han eller hon är tillsammans med andra människor. Andra personer och deras behov går i första hand och en medberoende satsar det mesta av sin tid och kraft på att känna in andra och gissa vad dom behöver.
Oombedda ger dom andra vad dom själva längtar efter.

För att tillfriskna från sitt medberoende är det dags att bekanta sig med det skambelagda ordet “egoistisk” och lära sig att tänka på sig själv i första hand och lära sig lyssna på sig själv.

Under den tiden söker de många och långa stunder av ensamhet. En välbehövlig ensamhet där fokus och energi enkom riktas mot dem själva.

En medberoende måste hitta nya tankebanor som säger jag är endast ansvarig för mig själv, mina känslor och mina behov. Jag har inget ansvar överhuvudtaget för någon annan människa, förutom till viss del för mina eventuella barn fram till dess att de är vuxna. Jag är inte skyldig någon annan människa något. Jag behöver inte ge någon någonting om jag inte vill och absolut inte oombedd.

Denna förändring är smärtsam eftersom personens mening med livet har varit att finnas till och existera för andra människor.”

Madeleine Åsbrink

Denna text stod att läsa i en blogg jag följer, och orden gick fullkomligt rakt in i mig. Det är ju mig denna Madeleine Åsbrink skriver om! Så många timmar jag tillbringat ensam i skogen, så många rader jag skrivit om just detta: Jag är endast ansvarig för mig själv, mina känslor och mina behov. Jag har inget ansvar överhuvudtaget för någon annan människa, förutom för mina barn fram till dess att de är vuxna. Jag är inte skyldig någon annan människa något.

Att inse att “medberoende” inte nödvändigtvis har med alkohol eller droger att göra, utan lika gärna kan handla om att föräldrar inte räcker till. Att de inte kunde vara den spegel som det lilla barnet behövde spegla sig i, utan istället fick barnet bli spegeln…

Hur jag har fått kämpa mig till att låta mina behov gå före andras, att inte alltid känna in med tusen känselspröt vad andra önskar. Vad andra vill. Vad andra behöver. Vad behöver jag? Vad vill jag? Vad tycker jag? Att låta var och en ta ansvar för sitt eget liv. Att inse att jag inte måste finnas till för alla andra, bara om jag väljer att göra så. För att jag vill.

Det har tagit många år, i princip hela mitt vuxna liv, att komma dit där jag nu befinner mig. Resan har varit lång, tröttsam, tung, men också fantastisk. En gåva. Ett äventyr. En nåd. En helt ny värld har öppnat sig. Ett helt nytt liv. En helt ny Carina. Faktiskt. Det har varit fantastiskt roligt att lära känna denna nya Carina. Jag skrev för ganska exakt fyra år sedan: “Det är spännande och intressant att lugnt betrakta sig egen långsamma tillblivelse.”

Så har jag kommit en bit på väg, men det finns väg kvar att gå. Just nu har jag stannat upp, tagit vila, pustat ut en smula. Tillåtit mig att luta mig tillbaka lite grann på den avsats jag nått. Snart är det dags att börja klättra igen. Uppåt. Framåt.

About carinakinna

Jag iakttar min omgivning och mig själv, försöker hitta samband och insikter, dråpligheter i tillvarons alla turer. Se det stora i det lilla. Minnas, drömma, registrera, analysera, föreviga och förverkliga. Jag skriver om mig själv och min familj, min häst, mitt liv på landet, min omvärld. Det stora. Det lilla. Det oviktiga och det allra viktigaste, vad det nu är...Välkommen att titta in i min värld och kolla vad jag tänker på just idag. :)
This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

One Response to Mitt i prick…

  1. Bra att du också börjar komma till insikt. Nu ska vi göra något åt det också:-)
    Jag har läst många självhjälpsböcker….ja, så många att jag vill kräkas på dom…men den här är min “vardagsbibel”.

    Varm kram!

Leave a Reply

