Det här med inspiration och goda gärningar…

Det är väldigt spännande och intressant att iaktta hur det ena föder det andra, hur det någon säger väcker lust och nyfikenhet att ta reda på mer, och hur inspirationen väcks och bara ökar och sprider sig som ringar på vattnet.

För att ta det från början: Äldste sonen kom hem från Lund med ett nyväckt intresse för matlagning och framför allt för bra mat. Jag som somnat in bland halvfabrikat och snabbmat vaknade till liv, och sonen och jag har i ett par veckors tid nu handlat in råvaror och lagat mat tillsammans. Stimulerat och utmanat varandra i kulinariska äventyr (till resten av familjens förtjusning, ska väl tilläggas). Sonen tillägnade mig ju också boken “Äta djur” i födelsedagspresent (som jag nämnde i förra blogginlägget), vilket ytterligare stimulerade längtan efter bra mat, friska, glada råvaror, ekologiskt uppfödda/odlade, osv.

Sen dök ju massagekunden U. upp som visade sig vara en hejare på mat (bra mat, alltså), med ett stort intresse för ekologiskt, kravodlat, kunskaper om näring och näringsupptag, vad vi behöver, osv. Vi pratar och pratar. Hon tipsade mig ju om de glada, frigående hönsen på en gård i närheten, där vi var och köpte glada ägg i helgen. Hon har även hjälpt mig att hitta kravuppfödda och -slaktade kycklingar (www.bosarpkyckling.se), vilket känns som ett mycket sympatiskt alternativ till de stackars broileruppfödda kycklingarna som mest för tanken till fågelvärldens motsvarighet till Belgian Blue…

Och flera kunder har dykt upp på sistone som velat prata om just vettig mat, viktnedgång, ämnesomsättning, bra djurhållning… Visst är det konstigt? Eller kanske inte, det kanske var dags, helt enkelt, för mig att börja ta tag i den här saken.

Sen har jag den senaste tiden tänkt mycket på mitt arbete, hur jag på nåt sätt kan utveckla eller utvidga min verksamhet. Och idag gav den ena tanken den andra, och jag funderar nu på att börja sälja ekologiska produkter av olika slag, och även annat smått o gott. Det ligger ju i linje med både min och Friskhusets filosofi och inriktning. Vägen till hälsa kan se ut på många olika sätt!

Jag känner hur det pirrar och surrar i hela mig av inspiration och glädje! Jag som den senaste tiden tyckt mig bara stå och stampa, att ha slutat utvecklas och inte känt mig helt glad i mitt arbete… Tänka sig! Så det kan bli här i livet.

Jag måste också få berätta om min bloggläsare Lisa (som jag inte känner alls), som läst om mina svårigheter att hitta sällskap till min gamla häst. Denna toppentjej tar på eget initiativ kontakt med ett stuteri inte så långt från mig, berättar om min situation och fixar fram en lånehäst till mig, om jag inte får tag på nån ny inackordering! Vad ska man säga om det? “Tack!” förstås, men jag blir också alldeles ödmjuk. Vilken hjärtegärning, från en helt främmande människa som räcker ut en hand genom cyberspace….

Bilden har jag lånat på worldwidephotos.org

About carinakinna

Jag iakttar min omgivning och mig själv, försöker hitta samband och insikter, dråpligheter i tillvarons alla turer. Se det stora i det lilla. Minnas, drömma, registrera, analysera, föreviga och förverkliga. Jag skriver om mig själv och min familj, min häst, mitt liv på landet, min omvärld. Det stora. Det lilla. Det oviktiga och det allra viktigaste, vad det nu är...Välkommen att titta in i min värld och kolla vad jag tänker på just idag. :)
This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

2 Responses to Det här med inspiration och goda gärningar…

  1. Mitt favorituttryck är “det finns inga tillfälligheter” och jag ser bevis på det hela tiden. Det är väl det du också ser nu. Visst är det härligt!

    Vilken fin gest av din läsare. En vän och djurvän helt säkert.

    Kram

    /Åsa

  2. Lisa says:

    Oups, *rodnar* ju nästan 😉

Leave a Reply

