Umgänge med de unga, svampskog och glada höns…

Hösten är verkligen här, löven far i luften och kvällarna mörknar tidigt. Hästarna är överflyttade till vinterhagen och vi har hämtat hem hö och halm. Ännu är dock nätterna varma, så hästarna går fortfarande ute dygnet runt. Ännu har ingen ny inackordering dykt upp, men idag ska jag sätta in nya annonser, sen var det väl ändå sjutton…. Caritsa har ju fortfarande sin gamla hästkompis här, men jag vet att hans ägare vill flytta honom så fort som möjligt, så nu måste det snart lösa sig!

Helgen var helt suverän. Vädret var sensommaraktigt och vi umgicks jättemycket med våra ungdomar; yngste sonen, äldste sonen och reservsonen M. Det är sååå helande att ha ungt folk omkring sig; stimulerande diskussioner, dundrande rockmusik, bus o skratt. Lördagseftermiddagen tillbringade vi i svampskogen. Vilken underbar skog vi hittade! Och så många trattkantareller!

Vi lagade mat tillsammans och åt vid den tända brasan. Bakade äppelpaj, diskade, rensade svamp, pratade, lyssnade på musik….ja, umgicks helt enkelt. Chillade, som de säger, de unga.

Och så var vi och köpte ägg. Efter tips från massagekunden U. visade det sig att man  kan köpa ägg från helt frigående höns här i närheten, så “ungarna” och jag for dit. Vilken syn! Först tror man att det är ovanligt tidiga snödrivor, sen förstår man att det är tusentals vita höns som skrotar omkring, pickar i gräset, dricker ur vattenpölarna, gömmer sig i buskarna, sover vid en husvägg… Och så får man gå in i ett skjul, plocka åt sig så många ägg man vill ha (billiga, färska, fina!), skriva upp på en lista hur mycket man köpt, och så lägger man pengarna i ett hål i väggen. Så suveränt bra!

– Det här känns bra, sa äldste sonen på hemvägen. “Bra karma.”

– Ja, sa reservsonen. “Det är skönt att göra nåt som är bra.”

– Ja, sa jag. “Man kan ju inte ändra på allt som är dåligt, men i alla fall göra det man kan för att förbättra.”

Jag fick nämligen “Äta djur” av  Jonathan Safran Foer i födelsedagspresent av äldste sonen. Vidrig läsning. Man vet ju att det är så här det är, så här det går till, men det går vanligtvis att glömma bort, förtränga. Men han skriver så enkelt, logiskt och så “matter of fact” så det är svårt att värja sig. Och jag är såååå glad att vi är vegetarianer, sambon och jag, men vi äter ägg, och ungarna äter ju både kött och kyckling. Efter att ha läst den här boken känner jag att jag måste hitta bra alternativ till att stödja den vidriga djurhållningen och slaktmetoderna som den industrialiserade köttnäringen ägnar sig åt. Jag blir heligt förbannad! Vem ger oss rätt att behandla djuren så? Vilka tror vi egentligen att vi är? Så att köpa ägg från glada höns som lever äkta höns-liv kändes som en bra början.

Bilden har jag lånat från Wikipedia eftersom jag glömde ta med mig kameran…

Trettio stycken färska, glada ägg för trettio kronor.

About carinakinna

Jag iakttar min omgivning och mig själv, försöker hitta samband och insikter, dråpligheter i tillvarons alla turer. Se det stora i det lilla. Minnas, drömma, registrera, analysera, föreviga och förverkliga. Jag skriver om mig själv och min familj, min häst, mitt liv på landet, min omvärld. Det stora. Det lilla. Det oviktiga och det allra viktigaste, vad det nu är...Välkommen att titta in i min värld och kolla vad jag tänker på just idag. :)
This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

2 Responses to Umgänge med de unga, svampskog och glada höns…

  1. Hm. Tänktvärt. Har inte läst boken men reflekterar över fenomenet ändå. Har avstått kött i perioder och gillar det, men numera ägnar jag mig åt att få i mig allt jag kan stoppa i mig för att inte gå ner i vikt.

    Åh, att chilla så där. Det händer ibland hos mig också och är så mysigt. Lyckos du!

    Kram

    /Åsa

  2. Lisa says:

    mumsigt med färska ägg 😀
    Kan du maila mej? Kanske har en lösning på *hästproblemet* 🙂

Leave a Reply

