Lite guldkant på tillvaron…

Söndagskväll. Regnet öser ner utanför fönstret, vinden piskar i träden. Det är beckmörkt ute fast klockan bara är åtta. Sambon och jag ligger nersjunkna i soffan och slötittar på tv:n. Inspirationen är väl inte på topp, om man säger så. Sju sorger och åtta bedrövelser har det varit omkring oss på sistone med min bältros som lök på laxen, grädde på moset och pricken över i.

Då faller min blick plötsligt på någonting som står på en hylla i skåpet bredvid oss – en flaska champagne! Visst ja! Champagnen som finnarna hade med sig när de hälsade på oss i juni. De hade köpt den i just Champagne i Frankrike och här snackar vi inte halvtaskigt mousserande vin – surt och jäkligt – utan riktigt fin champagne!

Jag petar på sambon och nickar mot skåpet.

-Vill du ha ett glas champagne?

-Sure, why not, säger han, som ju kommer från England.

Sagt och gjort. Eftersom jag är skotträdd får sambon i uppdrag att öppna buteljen. Korken far av med en sjujäkla smäll och en alldeles för stor del av den dyrbara drycken hamnar på vårt köksgolv.

– Men stå inte bara där och glo! skriker jag och rusar fram med ett glas i högsta hugg för att rädda vad som räddas kan.

– Jag glor inte, I’m in shock! skriker han tillbaks.

Nåja, det blev tillräckligt mycket kvar i flaskan för ett par glas var. Och så god den var! Jag hade sparat den till “ett särskilt tillfälle”, så där som man gör. Häromdagen fyllde jag ju år och hade tänkt att vi skulle öppna den då, men det glömde vi bort. Så nu fick den här trista och regniga söndagskvällen bli “ett särskilt tillfälle”. Det blev alldeles perfekt, och vi fick en påminnelse om att tillvaron ofta blir precis vad vi gör den till. Skål!

About carinakinna

Jag iakttar min omgivning och mig själv, försöker hitta samband och insikter, dråpligheter i tillvarons alla turer. Se det stora i det lilla. Minnas, drömma, registrera, analysera, föreviga och förverkliga. Jag skriver om mig själv och min familj, min häst, mitt liv på landet, min omvärld. Det stora. Det lilla. Det oviktiga och det allra viktigaste, vad det nu är...Välkommen att titta in i min värld och kolla vad jag tänker på just idag. :)
This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

One Response to Lite guldkant på tillvaron…

  1. Jamen, så alldeles otroligt klokt och fyndigt av er. Man ska inte vänta på de goda tillfällena om man kan bestämma själv att just nu är ett sådant.

    Kram

    /Åsa

Leave a Reply

