Det blir som det ska…

Idag funderar jag på att det som ofta stressar upp oss människor och gör oss frustrerade, är när saker och ting inte blir som vi har tänkt oss. Planer ändras, någon sätter käppar i hjulet, köer bildas, bussen är försenad…

Tänk tanken: “Allting blir som det ska”, och känn efter. Nog sjunker axlarna ner på sin normala plats? Nog slappnar magmusklerna av så det går att andas ordentligt igen?

Jag såg en film för ett tag sen – “The Adjustment Bureau” – som visserligen var rätt usel och en klar besvikelse (trots att Matt Damon spelade en av huvudrollerna…), men den byggde på samma tema: “Änglar” som slet som tusan med att försena bussar och spilla ut kaffe etc. för att se till att vi människor inte avvek från “planen” (som “Ordföranden” – alltså gud – hade skrivit). Som sagt, en ganska usel film, men ändå…

Jag märker att det hjälper mig jättemycket i mitt liv att tänka så. “Jaja, jag glömde mobiltelefonen och måste åka hem igen och hämta den. Ja, men det var väl bra. Jag kanske skulle ha krockat med en lastbil annars. Vem vet?” Man slipper åtminstone en massa stress och frustration om man tänker så, och livet blir en smula enklare. Och jag inser att det här inlägget har anknytning med det förförra (Mera ljus och mörker), att på samma sätt som att undvika att sätta ett värde på tankar och känslor, kan man också undvika att sätta ett värde på sånt som händer. Bara notera att : “Jaha, nu blev det så här.”

Hur ska vi kunna veta vad som i förlängningen visar sig vara “bra” respektive “dåligt”? Och vad är “bra” och “dåligt”?

Häromdagen satt jag och väntade på en kund som inte dök upp. Sånt kan ju vara både irriterande och frustrerande, men nu var det så att under den timmen hon skulle ha varit hos mig, hade jag istället två bra möten som jag annars skulle ha missat: Dels en kund som kom och berättade att hon bytt arbetsplats och gärna ville marknadsföra mig där, och dels en gammal kompis som dök upp och inte alls mådde bra och som jag kunde boka in på en healingbehandling.

Jag tror att om vi kan släppa taget om våra föreställningar om hur livet ska vara, och istället “åker med” och accepterar det som faktiskt händer och vågar släppa kontrollen, så öppnar vi också upp för en massa bra saker. Sånt som egentligen ska hända. Enligt “planen”. Som han “Ordföranden” har skrivit…

Men hårddrar man de här tankarna lite grann till så inställer sig ju ofrånkomligen frågan: Ska man också acceptera sjukdomar? Olyckor? Att ens barn dör? Och då hamnar vi plötsligt på en helt annan nivå… Det innebär ju en helt annan utmaning att acceptera, och faktiskt kunna se en mening eller syfte med, även svåra, tunga saker. Tragiska saker. Sånt som förändrar hela våra liv. Att kunna acceptera det kräver en mognad som kanske få uppnår, men som är väl värt att sträva efter.

About carinakinna

Jag iakttar min omgivning och mig själv, försöker hitta samband och insikter, dråpligheter i tillvarons alla turer. Se det stora i det lilla. Minnas, drömma, registrera, analysera, föreviga och förverkliga. Jag skriver om mig själv och min familj, min häst, mitt liv på landet, min omvärld. Det stora. Det lilla. Det oviktiga och det allra viktigaste, vad det nu är...Välkommen att titta in i min värld och kolla vad jag tänker på just idag. :)
This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

2 Responses to Det blir som det ska…

  1. jag tycker du gör ett bra inlägg Carina.. själv upplever jag att man, folk i allmänhet, måste börja leva här och nu… vi behöver inte hitta mening åt allt som sker.. däremot bör vi inse att livet inte blir som planerat.. många faktorer spelar in… lära oss att njuta och finna ro i tillvaron utan att stressa… för vilken mening finns det i alla krig i världen, sjukdomar, fattigdom… det är ofta lättare att tänka precis som du “tur” vi inte åkte.. ifall vi hade… i verkligheten är nuet det viktigaste och att vi kan göra val… valen är individuella och vi kan ändra oss allt eftersom vi får kunskap och hur vi känner.. inte i allt men i mycket.. vi drabbas av glädje, lycka och missöden… det är detta som är LIVET kramar Sofia
    http://www.missfiabloggar.blogspot.com

Leave a Reply

