Mera ljus och mörker…

Vi fortsätter på temat ljus och mörker. I en av de bloggar jag följer uttrycker bloggaren sin frustration över att humöret går upp och ned. Att livet ter sig ljust, för att sedan i nästa stund vara mörkt… Att hon drabbats av en allvarlig sjukdom gör ju förstås sitt till, men jag tror att vi alla lite till mans och kvinns känner av dessa svängningar – mer eller mindre.

Jag brukar själv förundras över hur livet ena stunden kan kännas så bra, för att i nästa kännas mörkt och snudd på meningslöst. Och förändringen kan ske blixtsnabbt, utan att något till synes har förändrats i det yttre.

Jag har en kollega som har kurser i Mindfulness där man bland annat säger så här: “Du är inte dina tankar. Du är inte dina känslor. Precis som du inte är din kropp, är tankar och känslor bara en del av dig. Det som är du, själva kärnan – eller själen om du så vill – är något helt annat. Något mycket större. Alltså ska du inte identifiera dig med dina tankar och känslor, inte sätta ett värde på dem, utan bara lugnt betrakta dem och låta dem passera.”

Så vitt jag har förstått är det en av andemeningarna i Mindfulness, och kan man tänka så blir allting lättare. Jag kan betrakta min deppighet och tänka: “Jaha ja, så här känns det just nu, och igår kändes det precis tvärtom.” Och bara acceptera att så är det just nu, och det går över igen. Som huvudvärk, eller en förkylning. Det har hjälpt mig mycket i mina svängningar.

Det är ju så att vi omedvetet påverkas av en mängd stimuli. Kanske har du radion på och lyssnar lite med ett halvt öra. Plötsligt spelas den sång som spelades just när du t. ex. fick veta att din pappa dött. Du minns det inte, men i din hjärna finns den kopplingen registrerad och du övermannas av en känsla av sorg och vemod och förstår absolut inte varför. Eller du möter en bekant på stan som väljer att inte hälsa på dig, och ditt undermedvetna gör återkopplingar till barndomens mobbning och du känner dig helt plötsligt värdelös och oälskad trots att du har en familj och massor med vänner som älskar dig.

Vi lever på så många nivåer på en gång, men vi är bara medvetna om en bråkdel av vad som pågår inom oss. Ju mer “färdiga” vi blir med vårt mentala bagage, ju mer medvetna om våra programmeringar och hang-ups, desto lättare blir det dock att se och förstå vad som händer i det inre.

Kemin spelar också en stor roll; vi är i princip kemifabriker på ben, och när humöret plötsligt sjunker och livet känns svart kan det bero på nåt så simpelt som att nivån av nåt ämne i hjärnan har sänkts eller höjts beroende på vad vi ätit eller inte ätit, eller vilken tid i månaden det är.

Det är spännande att leva, men det är tusan inte lätt att vara människa. Men det är väl ingen som har lovat oss att det skulle bli lätt. Inga sådana löften gavs. Det är bara att göra så gott vi kan med det vi har fått oss tilldelat.

About carinakinna

Jag iakttar min omgivning och mig själv, försöker hitta samband och insikter, dråpligheter i tillvarons alla turer. Se det stora i det lilla. Minnas, drömma, registrera, analysera, föreviga och förverkliga. Jag skriver om mig själv och min familj, min häst, mitt liv på landet, min omvärld. Det stora. Det lilla. Det oviktiga och det allra viktigaste, vad det nu är...Välkommen att titta in i min värld och kolla vad jag tänker på just idag. :)
This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

5 Responses to Mera ljus och mörker…

  1. GeddFish says:

    Hej! Hittade dig när jag läste inne hos SisterMoonshine……
    Nyttigt och härligt att läsa dina tankar här.
    Tack och kram!

  2. //Gina says:

    Hittade också hit från sisterMoonshine och jag måste säga att du är klok du :-).

  3. Pingback: Det blir som det ska… | idagtankerjagpa

Leave a Reply

