Smörstekta kantareller…

Sambon ringer  till min mobil, mottagningen är lite sprakig.

– Hej, jag är med L. Vi är i skogen. Långt bort i en jättestor skog. Vi plockar svamp.

– Hittar ni nåt då?

– Ja!

Nu måste man, för att kunna uppskatta det här inlägget till fullo, veta en sak om min sambo och mig, och det är att vi är riktigt, riktigt urusla på att hitta kantareller. Ja, alla sorters svampar för den delen. Utom de oätliga, förstås. De hittar ju alla. Den enda gången vi faktiskt hittade kantareller i skogen var när någon hade tappat en plastpåse full med de gyllene läckerheterna på en stig. Vi hade inte alls dåligt samvete när vi glatt tog hem påsen och stekte svamparna. Vi hade ju faktiskt hittat dem själva, så det så! Men annars så är vi sååå usla så vi knappt hittar nån svamp fastän någon vänlig själ böjer sig ner, pekar och säger: “Här! Här finns det svamp. ” Vilket var vad vännen L. alltså gjorde för sambon häromdagen. Till saken hör att L. har arbetat i skogen i princip hela sitt vuxna liv, och hittar svamp i sömnen, så sambon var onekligen i mycket goda händer.

Sambon kom hem med en halvfull korg kantareller! Jag har bara sett så många i mataffären, och då är de från Lettland och kostar 100:- per kilo. Gissa om vi festade!

About carinakinna

Jag iakttar min omgivning och mig själv, försöker hitta samband och insikter, dråpligheter i tillvarons alla turer. Se det stora i det lilla. Minnas, drömma, registrera, analysera, föreviga och förverkliga. Jag skriver om mig själv och min familj, min häst, mitt liv på landet, min omvärld. Det stora. Det lilla. Det oviktiga och det allra viktigaste, vad det nu är...Välkommen att titta in i min värld och kolla vad jag tänker på just idag. :)
This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

