Reklamens starka makt och hemmets lugna vrå…

Idag tänker jag lite grann på fenomenet reklam. Hur i hela friden går det till när man – trots att man är en vuxen och mogen (nästan övermogen…) människa – i vissa stunder kan känna sig klart misslyckad för att vi inte har de där fyrkantiga, stela utemöblerna i rotting som alla(?) har. Vi har alldeles frivilligt valt att använda den gamla utemöbeln i trä från mina föräldrars gård. Den passar bra här hos oss, även om det inte skulle skada med en applicering av träolja. (I år lyckades jag köpa en burk redan i juni, men på den vägen är det… ) Men, som sagt, reklamens makt är stark.

Likaså kan jag känna mig liiite mindre värd eftersom jag inte sätter upp panelgardiner, utan fortsätter att använda mormorsstänger i trä och fritt fallande gardiner. För att jag tycker att det är vackert och passar så bra i vårt gamla hus. Visst är det inte klokt!? Hur gör de för att påverka oss så pass? Och om jag, som är lite övermogen, blir så påverkad, hur i hela friden ska då de unga människorna kunna värja sig?

Att inte vara “mainstream”, att i alla lägen försöka följa sitt eget hjärta och göra sina egna val – det kräver sin man/kvinna i denna flod av reklam som väller över oss. Ständigt.

Man önskar att de unga har kraft och mod nog att utvecklas till egna individer. En ung kund sa en gång: “Det är så sjukt; i stället för att få formas inifrån och ut, så formas man utifrån och in…”

Ungarna brukar säga ibland: “Vi är verkligen inte som en vanlig familj, och det är så skönt.” Då känner jag mig nöjd, som att vi har lyckats plantera in nån sorts individualitet i våra barn som de förhoppningsvis kan bära med sig i sina liv.

Nåväl, nu ska vi åka till stan och hämta stora sonen som kommer hem från Frankrike. Förhoppningsvis har han med sig nåt gott franskt vin och några smaskiga små ostar. Och ikväll samlas vi i vårt lilla mysiga hus – utan panelgardiner – och kanske vi sitter ute i de kära gamla, torra och lite vingliga, trämöblerna. Because we’re worth it!

About carinakinna

Jag iakttar min omgivning och mig själv, försöker hitta samband och insikter, dråpligheter i tillvarons alla turer. Se det stora i det lilla. Minnas, drömma, registrera, analysera, föreviga och förverkliga. Jag skriver om mig själv och min familj, min häst, mitt liv på landet, min omvärld. Det stora. Det lilla. Det oviktiga och det allra viktigaste, vad det nu är...Välkommen att titta in i min värld och kolla vad jag tänker på just idag. :)
This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

2 Responses to Reklamens starka makt och hemmets lugna vrå…

  1. Skrattar och känner igen mig …

    Kram

    /Åsa

Leave a Reply

