Våra båtaffärer…

Ni vet det inte, men jag och sambon är ena hejare på att sälja båtar. Inte så att vi kan nåt om båtar, direkt. Och inte är vi några båtmänniskor heller, som tillbringar större delen av sommaren på böljan blå. Absolut inte, snarare tvärtom kan man säga. Det är mer så att våra båtar tillbringar större delen av sommaren (och även resten av året) på vår gräsmatta… Sambon och jag är ett ypperligt exempel på när man gillar idén med en sak men liksom aldrig får till själva det praktiska genomförandet.
Det började för 5-6 år sen när jag var hos en granne som är lantbrukare för att köpa havre. Inne på hans loge låg en gammal träbåt. Med betoning på “gammal”; dammig, lite trasig, fullsketen av duv- och svalskit.
– Vad ska du göra med den där? frågade jag.
– Äh, sa grannen. Vet inte, kanske ge den till nåt dagis, eller elda upp eländet. Jag fick den av en granne för ett par år sen, sen dess har den legat där, i vägen.
– Jaha…sa jag. Skulle du kunna tänka dig att sälja den till oss?
– Ha! utropade grannen. Ni kan få den, bara jag blir av med den.
Sagt och gjort, ett par dagar senare kom han med båten på en vagn efter traktorn och den pallades upp på vår gräsmatta. Sambon var rätt entusiastisk, han gillar projekt och glömmer lätt att han redan har ca 200 pågående projekt här hemma…
Tja, vi skrapade väl lite grann. Och slipade. Och sen kom vi på att vi måste ju ha en motor till båten. Och började läsa annonser på Blocket och hittade en båtmotor (med vidhängande båt) som vi åkte och tittade på. Det var ju bara motorn vi var intresserade av, men killen tog med oss ut på en tur i den lilla båten som var en s.k. plywoodracer från 60-talet. Oj, vad det gick! Vi susade fram, vattnet skvätte och solen sken och vi köpte naturligtvis både båt och motor.


Så, nu hade vi alltså två båtar och en motor.
Även den här båten krävde renovering men den var ju så liten så det gick rätt snabbt att få ordning på den och så puttade vi den i sjön och var ute och åkte med den några gånger. Och det var ju kul. Men! Det är väldigt mycket stök och bök kring det här med att åka båt. Och att ha båt. Och man måste kunna en massa, insåg vi. Vi fick t. ex. aldrig nån riktigt kläm på vilken sida om de där röda och gröna pinnarna man skulle åka…
Och hemma på gräsmattan stod den andra, lite större båten. Och vi slipade lite till, och lackade och sen dog entusiasmen, för vi insåg att vi varken hade tid eller kunskap. Egentligen.
Så vi satte in annonser på Blocket, och faktiskt sålde vi båda båtarna rätt fort. Den lilla till en engelsman som bodde utanför Norrköping, och den stora till en riktig båtentusiast från Göteborg. Han var eld och lågor över båten, som visade sig vara av sällsynt modell, och hans fru fick hålla honom tillbaka för att han inte skulle börja greja med den redan i vår trädgård. Han försökte ordna en lastbil att transportera den på, men det slutade att han fick åka 30km/tim (!) hela vägen till Göteborg med båten på släp. Men han var själaglad ändå. Och några månader senare fick vi foton, och han hade gjort iordning den så fint, så fint så vi nästan ångrade att vi hade sålt den. Och vi fick mejl och foton från engelsmannen, även han var nöjd med sin båt.
Jaha, det gick ett par år och allt var lugnt på båtfronten. På båtfronten intet nytt, så att säga. Men så förrförra sommaren sa jag till sambon:
– Jag tycker det är för lite båtåkande i vårt liv. Det känns inte som att det är sommar om man inte får vara på sjön.
Vart jag nu fick det ifrån, eftersom vi – som sagt – aldrig varit några båtmänniskor. Men, i alla fall.
Och min sambo är korkad nog att hålla med mig. Hur tänkte han då? Jag menar, han borde ju ha lärt sig vid det här laget, att han ska stoppa mig när jag kommer med såna där idéer. Men han var på. Jätte-på.
Och lite senare nämnde jag till en bekant att vi var sugna på en träbåt.
– Ni kan få vår, sa hon. Vi är jättetrötta på den. Ni får den!
Sambon sa att man verkligen inte kan tacka nej till en båt, så vi tackade ja och åkte och hämtade den.
De ville inte ha betalt, men däremot hade de behov av betongplattor till sitt nya växthus, och vi hade en avsevärd mängd betongplattor på logen så…ja, ni förstår; bytt-i-bytt- och kommer aldrig igen!
Så, en gammal träbåt stod nu på vår gräsmatta. Igen. Och där stod den i nästan två år tills vi insåg att vi kommer aldrig göra i ordning den, och den blir bara förstörd.
Annons i Blocket, K. från Väderstad dyker upp, suckar och pustar. Prutar lite. Låter handen smeka skrovet.
– Min fru kommer nog att slå ihjäl mig, jag har ju redan två, men fan jag måste nog ha den här.
Den tredje (och sista? Tillåt mig tvivla) båtaffären var ett faktum. Han var nöjd. Vi var nöjda. Båten såg nöjd ut när den åkte iväg bakom K’s bil.
Oj vilket långt inlägg det blev, det här. Men jag ville bara berätta hur det kan bli ibland när man liksom saknar omdöme och vill en massa saker utan att riktigt tänka efter.
Och sen var vi ute och cyklade häromkvällen. Åkte förbi grannen T som alltid har en miljon saker i sin trädgård. Och hade han minsann inte en gammal träbåt stående där under en presenning! Tänk, om man skulle…. Stoppa mig, någon!

About carinakinna

Jag iakttar min omgivning och mig själv, försöker hitta samband och insikter, dråpligheter i tillvarons alla turer. Se det stora i det lilla. Minnas, drömma, registrera, analysera, föreviga och förverkliga. Jag skriver om mig själv och min familj, min häst, mitt liv på landet, min omvärld. Det stora. Det lilla. Det oviktiga och det allra viktigaste, vad det nu är...Välkommen att titta in i min värld och kolla vad jag tänker på just idag. :)
This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

One Response to Våra båtaffärer…

  1. Pingback: Jag tror jag smäller av… | idagtankerjagpa

Leave a Reply

