En klok läkare och loppisfynd…

Apropå det förra inläggets funderingar kring den traditionella sjukvårdens begränsade uppfattning om hur saker och ting hänger ihop i kropp och själ:

Jag gick igenom en kartong med gamla böcker efter mina farföräldrar. Hittade en som heter “Läkarebok” av doktor Henrik Berg, utgiven 1918. Detta är den andra upplagan, den första kom ut 15 år tidigare (alltså 1903!) Hans inspirerande utrop på försättsbladet till oss läsare är: “Sköna, friska släkten – hän mot mänsklighetens mål.”

Denna läkare skriver 1903 följande under rubriken “Hjärnans hygien”:

Emedan hjärnan är det ädlaste organet i kroppen, är det tydligt att på bevarandet av dess hälsa beror hela kroppens hälsa i betydlig grad. …Övning av själsförmögenheterna är nödvändig. Genom själsarbete blir hjärnan kraftigare och blir härigenom duglig att utsända kraftigare impulser till kroppens olika delar. Själsarbete är även angenämt för dem som utöver det. Författare, skalder m.fl. finna nöje i sitt arbete. …En person med ett starkt nervsystem kan lättare stå emot en mängd sjukdomar än en som har ett svagt nervsystem. ” Osv, osv. En klok läkare. Före sin tid kanske, eller är det nutidens läkare som har glömt bort gammal klokskap?

Den gode läkaren skriver också angående barns skolgång: “En ung människa borde få lära sig att tänka själv, att skapa idéer och bliva andligt självständig. Vanligen blir barnet genom de traditionella lärometoderna avskräckt från att försöka originalitet och självständighet i tanken, och blir en andlig dvärg.”

Och kapitlet “Hjärnans hygien” avslutas sammanfattningsvis: “Frimodighet och ett glatt humör hava en mycket stor betydelse när det gäller hjärnans hygien.

Jag måste säga att jag gillar doktor Henrik Berg. Orsaken till att han skrev boken var att han var “missbelåten med alla på svenska utgivna läkareböcker som mest tycktes tjäna till att skrämma vettet ur sina läsare“, och han ville skriva en “läkarebok i optimistisk anda, full av gott humör, stimulerande människor att fatta mod, att ändra gamla oriktiga levnadsvanor,och att skaffa sig nya, sundare levnadsvanor.” Han tyckte också att “våra svenska läkareböcker ägnade det psykiska, själslivet, alltför liten uppmärksamhet“. Har han rätt, eller har han rätt?!

Nåväl, förutom att begrava mig i gamla böcker var sambon och jag idag på en jättemysig bakluckeloppis i solskenet. Trevligt småprat med bekanta och några fynd blev behållningen. Se här:

En söt mjölk/gräddsnipa som jag letat efter länge (20:-), en snygg vas för en tia samt ett dartspel för en femtiolapp. A game of dart, anyone?

About carinakinna

Jag iakttar min omgivning och mig själv, försöker hitta samband och insikter, dråpligheter i tillvarons alla turer. Se det stora i det lilla. Minnas, drömma, registrera, analysera, föreviga och förverkliga. Jag skriver om mig själv och min familj, min häst, mitt liv på landet, min omvärld. Det stora. Det lilla. Det oviktiga och det allra viktigaste, vad det nu är...Välkommen att titta in i min värld och kolla vad jag tänker på just idag. :)
This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

