Denna värme och kroppens komplexa sammanhang…

Det är 29 grader varmt i mitt behandlingsrum idag, och jag försöker så diskret jag kan torka svetten från pannan så att den inte ska droppa från min näsa och ner på kundernas ryggar…trevligt värre.

Jag känner mig tung i huvudet och har begynnande huvudvärk i bakhuvudet. När jag får en paus lägger jag mig på britsen och känner igenom min nacke. Jag hittar en liten, väldigt ilsken punkt – ett muskelfäste precis vid skallbasen. Och nu kommer det spännande; när jag tryckt på den i ca 30 sekunder hör jag hur en kota i bröstryggen hoppar på plats. Efter ytterligare ca 30 sekunders tryck klarnar det upp i min högra näsborre som har varit lite täppt hela dagen. Jag håller kvar en liten stund till och känner hur den begynnande huvudvärken försvinner. Så släpper jag mitt tryck på punkten och stretchar nacken varpå en kota i nacken hoppar på plats. Sen reser jag mig och känner mig som en ny människa.

Så himla fiffig kroppen är, och tänk vad allting hänger ihop! Jag upphör aldrig att fascineras över vår komplexitet, både kroppsligen, mentalt och andligt. Och hur vi är en enhet, en helhet. Och så frustrerande det är när den traditionella sjukvården envisas med att i många fall bara jaga symtom och inte bry sig om att se till helheten.

En person jag känner opererades och behandlades för bröstcancer. Eftersom hon är en medveten människa sökte hon också alternativ hjälp, som ett komplement, på den antroposofiska Vidarkliniken i Järna. När hon berättade det för sin läkare blev hon utskälld efter noter och läkaren sa att hon “minsann inte kunde ta något ansvar för att C. riskerade behandlingen på det här sättet!”

Just C. berättar för mig om en bok som kommit ut som heter “Anticancer” av dr David Servan-Schreibe och som bl.a. tar upp just det som vi själva kan göra för att undvika att få cancer, eller för att öka chanserna för ett tillfrisknande. Ämnen att undvika, mat att välja eller välja bort, rätt tänkande, motion, känslan av att vara delaktig i processen och inget hjälplöst offer, osv. Han drabbades själv av en hjärntumör som strålades bort. När den sen återkom frågade han sin läkare vad han själv kunde göra för att öka chanserna för att den inte kom tillbaka nästa gång. “Inget alls”, svarade hans läkare. “Överlåt det här till oss.” Men han lät sig inte nöjas med det utan började samla in fakta från all världens forskning vilket resulterade i den här boken. Mycket intressant! Det är väl på tiden; att läkarna blir medvetna om att vi är betydligt mer komplexa än en värkande nacke, en irriterad tarm eller en cancertumör.

About carinakinna

Jag iakttar min omgivning och mig själv, försöker hitta samband och insikter, dråpligheter i tillvarons alla turer. Se det stora i det lilla. Minnas, drömma, registrera, analysera, föreviga och förverkliga. Jag skriver om mig själv och min familj, min häst, mitt liv på landet, min omvärld. Det stora. Det lilla. Det oviktiga och det allra viktigaste, vad det nu är...Välkommen att titta in i min värld och kolla vad jag tänker på just idag. :)
This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

